Agenti savetuju: Molim vas, idite negde druge!

Agenti savetuju: Molim vas, idite negde druge!

Agenti savetuju: Molim vas, idite negde druge!

Problem prekomernog turizma postaje sve izraženiji. Svaki turista je sigurno bar jednom bio žrtva prekomernog turizma, ali ujedno i jedan od krivaca.

Taj bizaran odnos zahteva veoma kreativan algoritam kojim se ovaj problem može rešiti. Kako se izboriti sa zahtevima putnika da posete mesta koja su zagušena turistima zvuči gotovo kao nemoguća misija. Turistički radnici se zato suočavaju sa velikom dilemom – da li da urade traženu rezervaciju ili da rizikuju da izgube posao predlažući klijentu alternativno rešenje.

Prekomerni turizam se na prvom mestu ogleda u izuzetno velikom broju turista na jednom mestu, ali to je tek vrh ledenog brega jer pravi i veoma ozbiljni problemi tek iz toga proizilaze. O ozbiljnosti problema dovoljno govore i inicijative pokrenute kako u Evropskoj uniji, tako isto i u Ujedinjenim nacijama, koje za cilj imaju borbu protiv prekomernog turizma (eng. overtourism).

Ostale korisne savete pročitajte ovde.

Sve jeftiniji avio prevoz, značajno povećanje ponuda krstarenja i drastično pojeftinjenje smeštaja zbog sve veće ponude, bili su okidači za pojavu prekomernog turizma. Najveći efekti ove negativne društvene pojave osećaju se u Evropi, posebno u gradovima poput Barselone, Venecije i Amsterdama, ali se situacija i na drugim kontinentima približava alarmantnoj.

Kako se predviđa porast broja turista u međunarodnom saobraćaju na više od 1,8 milijardi do 2030, jasno je da će ovaj problem biti samo još veći. Ako se nešto hitno ne preduzme, horde turista bi mogle da izvrše zastrašujući pritisak na infrastrukturu glavnih turističkih destinacija, da naruše dobrobit lokalnih zajednica i nanesu štetu životnoj sredini, smatraju u Asocijaciji britanskih turističkih agenata, što prenosi Skift.

Ova pojava postaje i sve veći izazov za turističke radnike, odnosno za putničke agente koji nude aranžmane klijentima. Svesni da su velike gužve na najpopularnijim destinacijama odavno postale sastavni deo aranžmana, agenti imaju obavezu da na to upozore svoje klijente, pa čak i da im savetuju neki drugi izbor ako je to moguće. Mnogi od njih se slažu da je neophodno da upozorenje na gužve postane sastavni deo prodajnog procesa, jer se rizikuje da se putnici razočaraju svojim skupo plaćenim odmorom, a da na to nisu bili upozoreni.

Proaktivna taktika na koju su prinuđeni agenti u poslednje vreme sastoji se od predloga da se za posete glavnim turističkim destinacijama biraju vansezonski termini ili da se prave takvi itinereri koji će putnike odvesti u manje zagušene obližnje gradove, dok će glavna destinacija postati usputna i to po mogućstvu „van špica“.

Ostale korisne savete pročitajte ovde.

Ono što je važno je da se razlikuje prekomerni turizam neke destinacije, od gužvi na samim turističkim lokalitetima. Ovakve gužve su normalne i uobičajene i ne znače prekomerni turizam. On se može dijagnostifikovati tek kada se zagušenja turistima prenesu na celokupnu infrastrukturu jednog grada ili destinacije i kada gužve počnu da utiču na drastično smanjenje broja lokalnog stanovništva, ali i samih turista.

Za pojavu prekomernog turizma nisu samo gužve na nekoj destinaciji bitne. On se može pojaviti i tamo gde ima manje turista, ali gde se turizmom loše i na neodgovarajući način upravlja i gde infrastruktura nije prilagođena turističkim kretanjima. Ako u nekom malom mestu samo deset kuća stavite na listing za kratkoročno iznajmljivanje turistima preko online platformi, to može izazvati problem za stanovnike tog mesta, jer će smanjiti broj raspoloživih stambenih jedinica, podići cene najma i narušiti kvalitet života u komšiluku.

Ipak među najvećim krivcima za prekomerni turizam se nalaze kruzeri. Ovi brodovi pristaju na malim ostrvima i odjednom na jedno mesto iskrcavaju na hiljade putnika. Sve to izgleda kao najezda termita koji iza sebe ostave pustoš.

Evropska unija u svojoj najnovijoj studiji koja se bavi problemom prekomernog turizma predlaže ublažavanje njegovih posledica boljim upravljanjem. Predlaže se da se posete turista pravilnije raspoređuju tokom vremena, da se poboljšava infrastruktura, povećavaju smeštajni kapaciteti i da se spreči svako nedozvoljeno ponašanje turista.

Na ovom problemu moraju zajedno da rade turističke agencije i turoperatori, nevladine organizacije i predstavnici lokalnih zajednica. Svi oni zajedno moraju da pronađu idealnu strategiju kako bi se izborili sa prekomernim turizmom.

Postoje i neka zanimljiva rešenja koja sami turisti mogu da primene. Prilikom posete tipičnim turističkim destinacijama može se doživeti bolje iskustvo ako se one istražuju na netipične načine ili van udarne turističke sezone. Sami turoperatori u poslednje vreme prave takve itinerere koji sve više uključuju lokalitete van glavnih turističkih tokova i to je ohrabrujuće. Kompanije koje organizuju krstarenja takođe traže nove, alternativne izlete za svaku od luka u koju pristaju, kako bi se putnici razdvojili na više strana i tako manje opteretili glavne tokove kretanja.

Ostale korisne savete pročitajte ovde.

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Current ye@r *

X