Da li ćemo u budućnosti morati da plaćamo hranu u avionu?

Da li ćemo u budućnosti morati da plaćamo hranu u avionu?

Da li ćemo u budućnosti morati da plaćamo hranu u avionu?

Putnici se često žale na hranu u avionu. Na dugim letovima, gde su obroci još uvek u većini slučajeva besplatni, uobičajene su pritužbe na to da su jela preslana, premasna, bezukusna ili imaju ukus kao da su upravo odmrznuta. Čak se i putnici u biznis i prvoj klasi, gde je gastronomsko iskustvo neuporedivo bolje, često žale na kvalitet hrane.

A zašto hrana u avionu nije ukusna, koliko aviokompanije zapravo ulažu u obroke koji se služe tokom leta, zašto za hranu u avionu sve više moramo da plaćamo, koliko je komplikovan proces snabdevanja aviona hranom i da li ćemo u budućnosti morati da plaćamo hranu u avionu?

Na ova pitanja odgovore daje Anne De Hauw, potpredsednica odseka za inovacije u kompaniji Gate Group, najvećem svetskom snabdevaču hrane u avio industriji, koji snabdeva preko 300 aviokompanija širom sveta. Ona objašnjava da je posao snabdevanja aviona hranom veoma zahtevan, i da je uprkos tome šta putnici misle, aviokompanijama zaista stalo do njihovog mišljenja. Zato je njen, i posao njenih kolega, da kontinuirano rade na poboljšanju kvaliteta hrane koja se poslužuje tokom leta. (Uzgred, na našu percepciju ukusa hrane dosta utiče i činjenica da nam čulo ukusa na visini od 10.000 metara funkcioniše malo drugačije. Zato imamo utisak da je hrana bezukusna. Aviokompanije znaju za ovaj problem, pa nekada idu u drugu krajnost – dodaju previše soli i začina u obroke.)

Nažalost, aviokompanije nisu spremne da značajno povećaju budžete za inovaciju u ovom sektoru, što dovodi do novog fenomena – da se od putnika sve više traži da plate hranu, bilo da se radi o celom obroku, ili o posebnim dodacima kao što su salata ili sladoled posle obroka.

Ovaj potez možda ne izgleda logično, ali brojna istraživanja na ovu temu pokazuju da mladi putnici (a ovo je tržište koje aviokompanije najviše targetuju) nemaju problem sa tim da hranu u avionu plate. U stvari, oni će radije platiti jednostavan, ali ukusan obrok, nego pojesti besplatno i bezukusno jelo. Ovo je jedan od trendova u avio-keteringu koji će biti sve dominantniji. Ne morate da brinete da ćete uskoro morati da platite svoj ručak na prekookeanskom letu (iako su neke niskotarifne aviokompanije ovo već uvele kao praksu), ali očekujte da se stvari odvijaju u tom smeru, i plaćanje obroka na letovima u nekom trenutku u budućnosti možda zaista i postane realnost.

Ljudi često nisu ni svesni koliki je logistički napor pripremiti tako veliki broj obroka, očuvati ih u svežem stanju, u skladu sa brojnim standardima o kvalitetu i pravilima čuvanja hrane, a zatim ih dostaviti i ukrcati u avione. Poseban problem predstavlja hrana koja se lako kvari, kakvi su mlečni proizvodi ili, na primer, sveža riba (suši). Budući da u proseku prođe oko 24 sata od pripreme do konzumacije, veoma se pazi na proces pripreme, skladištenja i transporta, i hrana koju vam serviraju u avionu je zato potpuno bezbedna za jelo. 

Takođe, putnici se često žale na to da su obroci u avionu nezdravi, i da nema dovoljno salata i svežeg voća. Da li je jedan od trendova budućnosti da hrana u avionu postane zdravija? Gospođa De Hauw objašnjava da Gate Group radi dosta istraživanja na temu toga šta putnici žele da jedu tokom leta, i zaista mnogi od njih u anketama navode da preferiraju zdrave opcije. Međutim, podaci sa letova demantuju ove ankete. Zapravo, i oni koji inače vode računa o hrani, u avionu češće biraju nezdrave obroke, pa će skoro uvek pre izabrati čokoladni kolač nego voćnu salatu. Objašnjenje je da ljudi, bili toga svesni ili ne, proživljavaju svojevrsni stres u avionu, neki zato što imaju strah od letenja, neki zato što im smeta da budu zbijeni u kabini sa toliko ljudi, neudobno im je u sedištu, ili jedu samo zato što nemaju šta drugo da rade. Jednostavno rečeno, ljudi vole da imaju zdrave opcije, ali ih uglavnom neće odabrati.

Koji su još novi trendovi sve popularniji u svetu avio-keteringa?
Jedna od zanimljivih opcija za putnika je da mogu da tokom leta dokupe obrok iz biznis klase. Uopšte, upgrade obroka postaje sve interesantniji, jer putnici uz osnovni obrok u ekonomskoj klasi mogu da dokupe i predjelo, salatu ili desert. Aviokompanije sada podržavaju još jednu zanimljivu opciju, a to je „preorder“, mogućnost da putnik pre leta odabere šta će da jede. Za putnike koji mrze to što moraju da jedu u određeno vreme, pojedini prevoznici uvode probne „on-demand dining“ opcije, gde se putnicima, za sada uglavnom u biznis klasi, daje mogućnost da unapred odluče u koje vreme će im biti poslužen obrok u avionu.

Kako raste udeo hrane i pića koji se plaćaju, raste i potreba da se kabinsko osoblje više edukuje o tome šta poslužuje, pa će aviokompanije u budućnosti morati da posvete mnogo više pažnje kursevima koji se bave ovim temama. Tada će stjuardesa u avionu, na primer, moći da vam preporuči vino uz određeno jelo, i da vam detaljnije objasni odakle je, iz koje godine i koje su njegove karakteristike. Možda ćete morati da platite, ali će i ugođaj biti vrhunski.

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Current ye@r *