Da li verovati nagradama u avio saobraćaju

Da li verovati nagradama u avio saobraćaju

Aviokompanije sa velikom pažnjom obaveštavaju javnost da su osvojile neku od brojnih nagrada koje se dodeljuju u aviosaobraćaju.

Dok u sportu imamo merljive rezultate i jasnu situaciju – pobednika i gubitnika, u avio saobraćaju je situacija maglovita.

Najbolja aviokompanija na svetu, najbolja u regionu Južne Evrope, najbolje sedište u ekonomskoj klasi, najbolje vino koje se služi u biznis klasi, samo su neke od mnoštva kategorija za koje pojedine agencije i specijalizovani mediji dodeljuju nagrade.

Nagrade su dobitna kombinacija, takozvani win-win slučaj u kome dobijaju obe strane – i organizator nagrade i dobitnik. I jedni i drugi grade svoj imidž na ovom sve unosnijem poslu.

Dogovaranje nagrada

Foto: Adriano Gadini / Pixabay

Jedan poseban događaj ustalasao je sumnju kod pisca ovog teksta. U razgovoru sa svojim kolegom, vazduhoplovnim novinarom koji radi za veliku medijsku kuću iz Amerike, saznao je da aviokompanija XY za koju je procurela informacija da je osvojila svetski poznatu nagradu u jednoj od kategorija zapravo nije ni bila nominovana. Kolega je, naime bio u komisiji za nominacije i potvrdio da te kompanije nije ni bilo na spisku, ali da se tamo nalazila njena partnerska aviokompaija iz iste poslovne grupacije. Kako je na kraju umesto prvobitno nominovane bliske kompanije pobedila druga koja nije ni bila predložena možemo samo da nagađamo.

Jedan od mogućih odgovora je da avio alijanse i avio grupacije imaju svoje kvote za nagrade, koje stiču prema određenim netransparentnim pravilima. Na kraju sami odlučuju kojoj će od svojih kompanija dodeliti nagradu, već prema sopstvenim komercijalnim potrebama. Kompaniji XY je u tom trenutku bio ozbiljno poljuljan imidž i dobijanje jedne prestižne nagrade mogao je u značajnoj meri da taj imidž popravi.

Skytrax nagrade

Foto: Ferry Octavian / Flickr

Čuveni Skytrax, koji dodeljuje najpoznatije nagrade u avio saobraćju, ne samo za aviokompanije već i za aerodrome, ima često dosta problema sa samim aviokompanijama. Dešavalo se nekoliko puta da se kompanije „naljute“ na Skytrax jer smatraju da su nezasluženo rangirane. Dok Skytrax tvrdi da svoje nagrade zasniva na najobimnijem istraživanju (anketiranju) miliona putnika u velikom broju zemalja, mi to ne  možemo da proverimo. Tok glasanja nigde nije poznat niti vidljiv pa nam ostaje da verujemo na reč organizatoru nagrade. A to nije baš tako lako, jer se u praksi naši utisci veoma često neće poklopiti sa navodnom zvaničnom ocenom kompanije.

Ova britanska agencija dodeljuje zvezdice aviokompanijama, pa tako imamo one sa dve, tri ili četiri zvezdice, a samo nekoliko njih na celom svetu ima pet zvezdica. Ako su krajnji rezultati zasnovani na ocenama putnika, onda je jasno da to moraju biti objektivni utisci, a u tom slučaju nije isto ako je anketirana osoba visoka i ima duge noge ili ako je uobičajene visine i težine na primer. Ona prva će biti nezadovoljna i daleko većim prostorom za putnike i razmakom između redova u putničkoj kabini, a ova druga će verovatno biti zadovoljnija većim brojem kompanija.

Neuporedivost i subjektivnost

Foto: Holger Detje / Pixabay

Postavlja se i logično pitanje, na osnovu kojih merila ispitanici daju svoj sud. Da li može da vredi ocena da je jedna kompanija zaslužila pet zvezdica za hranu koju služi u svojoj biznis klasi, ako ispitanik nije probao nijednu drugu biznis klasu. Verujemo da mu se svidela šnicla sa asparagusom i pireom od batata, ali da li je on to mogao da uporedi sa hranom još neke druge kompanije. Ljudi generalno malo lete i retki su oni koji imaju veliki broj sati naleta u svojim pasošima. Zato nije isto kada tri zvezdice da neko ko je probao desetak kompanija iz iste kategorije i kada to uradi neko ko je probao samo tu jednu kompaniju.

Problem neuporedivosti je prisutan i u ocenjivanju aviokompanija prema regionu (tržištu). Zamislite na primer nagradu za najbolju low-cost aviokompaniju u regionu Bliskog istoka, gde ukupno postoje dve ili tri takve kompanije. Sve će one završiti na listi i ona koja bude treća će sasvim sigurno izdati saopštenje kako su osvojili sjajno treće mesto. U nekom drugom regionu gde postoji pedeset low-cost kompanija, nije tako lako biti ni među prvih deset.

Foto: alobos life / Flickr

Uostalom, čemu uopšte i služe te nagrade. Aviokompanije i aerodromi nisu tako lako merljive kategorije kao na primer hoteli kod kojih postoji zvanična kategorizacija koju izdaju nacionalno regulatorno telo ali i javno dostupni komentari gostiju. Ako ste ozbiljan gost i tražite hotel, vi ćete proveriti i pozitivne i negativne kritike i znaćete da je istina tamo negde između. Kod aviokompanija to nije slučaj. Jer svaki avio prevoznik ima više tipova aviona različitih konfiguracija putničke kabine i starosti samog aviona. Nekome će se od putnika zalomiti da leti najnovijim avionom koji je tek stigao u flotu i u kome se nalaze najnovija udobna sedišta i super HD ekran. Njegovi utisci biće verovatno sjajni. Ali, šta ćemo sa drugima kojima je uleteo bučan propelerac, star 20 godina, sa presvakama izlizanim od pranja i razvaljenim naslonima. Ista kompanija i isti kvalitet usluge – je nešto što ni u jednoj aviokomapniji na svetu nije slučaj.

Kvalitet usluge će na kraju zavisiti od mnoštva faktora, a prostim sabirajem utisaka putnika neće se stvoriti prava slika o tom prevozniku.

Foto: rawpixel / Pixabay

Zato savetujemo putnike, da umesto nagrada i zvezdica koje se dodeljuju kompanije prvo pogledaju neke druge liste i tabele. Na prvom mestu, treba da vas zanima bezbednost. Nemojte birati kompanije koje se na primer nalaze na listi nebezbednih avio prevoznika i čak im je zabranjeno letenje u pojedinim zemljama. Možda će vam oni na letu poslužiti od ptice mleko, smestiti vas u udobnu fotelju i dati vam najnovije holivudske blokbastere da gledate dok letite kako bi od vas dobili svih pet zvezdica.

Za sticanje što boljeg utiska o nekoj kompaniji bolje je proveravati sajtove koji objavljuju prikaze letova. Tamo putnici ostavljaju svoje komentare i utiske. Onda prostom primenom sistema eliminacije, sa rezervom uzimate one najoštrije i najpohvalnije, a više verujete umerenim i kritičkim komentarima. Možete proveriti i neki od sajtova koji daju prikaz putničke kabine sa rasporedom sedenja. Tu možete videti da čak u istom avionu postoje velike razlike od mesta u kabini gde sedi putnik.

Ako imate dovoljno vremena i strpljenja i ako vam je zaista bitno da pre kupovine karte steknete što bolju sliku o nekoj kompaniji, onda morate sami da ukrštate dostupne podatke o kvalitetu usluge po segmentima.

Foto: Pixabay

Jedine nesporne nagrade su one koje su zasnovane na merljivim podacima. Na primer nagrada za aviokompaniju sa najmlađom flotom ali samo ako su sve prethodno razvrstane prema veličini. Nije isto ako kompanija sa tri aviona ima flotu prosečne starosti od pet godina ili ako isti prosek drži kompanija sa preko sto aviona.

Merljiva je i tačnost i pouzdanost neke aviokompanije. Organizacije koje mere ove podatke mogu da daju veoma egzaktne tabele iz kojih se vidi koja kompanija najmanje kasni i najmanje otkazuje letove. Ovakvi podaci su nesporni i oni mogu biti jedini pravi osnov za dodelu nagrada.

Ostale korisne savete pročitajte ovde. 

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

X