Ima li leka za strah od letenja?

Ima li leka za strah od letenja?

Ima li leka za strah od letenja?

Kada sanjamo lepa putovanja i zamišljamo sebe na nekim dalekim mestima, setimo se da putovanje ne podrazumeva samo destinaciju, već i prevazilaženje razdaljine između naše kuće i odredišta, a taj momenat je za neke od nas više nego mučan.

Strah od letenja avionom nije problem koji značajno umanjuje kvalitet života, sve do momenta kada želimo, ili iz nekog razloga moramo da se pojavimo na udaljenom mestu, do kog je prevoz drugim sredstvima nerealna opcija.

Aerofobija se može razviti iz neke druge fobije ili više njih zajedno. Poznata je i kao aviatofobija ili aviofobija, a često je kombinacija klaustrofobije (straha od zatvorenog prostora), akrofobije (straha od visine) i agorafobije (straha od gubljenja kontrole i paničnog napada pred nepoznatim ljudima). Stručnjaci koji se bave ovim fenomenom, aerofobičare su uspeli da podele u dve grupe – one koji se boje pada aviona usled nekog mehaničkog kvara i one koji se boje sopstvenih reakcija na boravak u zatvorenom prostoru, odnosno napada panike.

Fobija zapravo nastaje usled odsustva kontrole nad situacijom i nervoze koja u našim glavama projektuje različite scenarije, kao što je kvar motora, na primer. Javljaju se drhtavica, znojenje, crvenilo, mučnina, povraćanje, gušenje, sušenje usta, napetost mišića, grčevi, gubitak kontrole, a ponekad i nekontrolisana histerija. Simptomi aerofobičnog napada mogu predstavljati veliku opasnost tokom leta. Može se desiti da osobe u napadu panike pokušaju da otvore vrata, razbiju prozor i slično. Iz tog razloga kabinsko osoblje ima dozvolu da upotrebi silu ako putnici u napadu panike ugrožavaju bezbednost leta.

Na žalost, strah od letenja nije usamljen među fobijama koje nam komplikuju život kada planiramo putovanje. Psiholozi su uspeli da izdvoje još nekoliko njih koje su povezane sa putovanjima ili onim što nas čeka na destinacijama.

Najčešće su to: makrofobija – strah od čekanja u dugim redovima, eskalofobija -strah od stepenica, nomofobija – strah od gubljenja signala mobilnog telefona, limnofobija – strah od jezera, aihmofobija – strah od oštrih predmeta (u koje spadaju i antene, tornjevi i slično), agrizoofobija – strah od divljih životinja, kriofobija – strah od hladnoće, heliofobija – strah od sunca, osmofobija – strah od neprijatnih mirisa, atefobija – strah od ruiniranih objekata, iskopina i ruševina, astrafobija – strah od vremenskih nepogoda, agirofobija – strah od prelaska ulice, i na kraju, hodofobija – strah od putovanja, odnosno napuštanja sigurnog okruženja.

U svakom slučaju, psiholozi tvrde da je aerofobija, kao i većina drugih strahova gotovo u potpunosti izlečiva. Tradicionalne metode izlečenja podrazumevaju individualne i grupne seanse suočavanja sa strahovima, boravak u simulatorima leta ili pravim avionima (u početku prizemljenim, a u završnim fazama terapije se organizuju i kraći letovi). Međutim, za većinu ljudi dovoljna je metoda koju mogu primenjivati sami snagom volje, istrajnošću i u samo nekoliko koraka. Mnoge aviokompanije u svetu organizuju programe za pomoć onima koji žive u želji da prevaziđu strah od letenja, omogućuju im da uđu i razgledaju avion dok je u hangaru, drže predavanja i organizuju kraće letove za polaznike.

Nakon nekoliko godina provedenih u upornoj borbi sa strahom od letenja, gospođa Julia Kameron je svoja lična iskustva prenela u knjigu „Bezbedno putovanje“ (Safe Journey: Prayers and Comfort for Frightened Flyers and Other Anxious Souls), u kojoj iznosi inovativan pristup u suprotstavljanju strahu zbog koga su mnogi nesuđeni putnici ostali kod kuće. Pored razgovora sa samim sobom i izgovaranja sopstvenih molitvi, Julia preporučuje kupovinu velikih količina magazina žute štampe, za koje kažu da su joj pomogli u smirivanju nervoze.

Svi mi imamo neki strah, priznavali to ili ne. No, moramo biti svesni da naši strahovi utiču na druge, a pre svega na našu decu. Ako se plašimo letenja, u redu je to priznati deci, i reći im: „Plašim se, ali se trudim da to prevaziđem“. To im pomaže da shvate da se sa strahovima treba suočavati, umesto izbegavanja situacija koje ih plaše.

Svaki strah se hrani izbegavanjem. Sve dok osoba nastavlja da izbegava potencijalno neprijatne situacije ne može ni da očekuje da će se strah smanjiti. Na vama je odluka, da li ćete i dalje odlagati ili se odvažiti na bitku sa samim sobom.

Ukoliko ste se u nekom od pomenutih strahova pronašli, pokušajte da pomognete sami sebi i ne dozvolite da vam strah od odmora iz snova napravi noćnu moru. Ukoliko je to, ipak, jače od vas, ne ustručavajte se da se obratite stručnjacima. Nećete biti ni prvi ni poslednji.

Preporučeni koraci u borbi protiv aerofobije:

Edukacija

Postoji pregršt dobre i korisne literature za prevazilaženje različitih strahova. One objašnjavaju mentalne i fizičke procese u telu i pomažu u kontrolisanju reakcija. Veoma korisnim se pokazalo gledanje snimaka aviona koji poleću i sleću, kao i posmatranje drugih ljudi na aerodromu i tokom leta, pogotovo onih koji deluju relaksirano i rasterećeno.

Vizualizacija

Baš kao što sportisti vizualizuju savršen pogodak u/kroz mrežu, oni koji se boje letenja treba da zamišljaju miran, bezbrižan let i srećno sletanje na odredište. Vizualizacija je delotvorna metoda za opuštanje, koncentraciju i pripremu pred važne događaje bilo koje vrste.

Odagnati negativne misli

Psiholozi preporučuju zaustavljanje negativnih misli izgovaranjem reči „stop“ čim se one pojave i prelazak na pozitivne misli. Razmišljanje o pozitivnim aspektima putovanja, koje uključuje i let, preusmeriće vas na sve ono što biste izgubili da ste ostali kod kuće ili putovali drugim prevoznim sredstvom.

Disanje

Koncentracija na disanje, dugi i duboki udisaji, spori izdisaji, takođe mogu pomoći.

Hrana i piće

Nije dobro konzumirati alkohol pre leta. Piće može dodatno da izazove mučninu, čak i povraćanje, ali i da smanji osećaj postignuća i uspeha u suočavanju sa sopstvenim strahovima. Ne treba putovati praznog stomaka, ali treba izbegavati i tešku i začinjenu hranu koja može rezultirati nelagodom tokom leta.

Lekovi

Na kraju krajeva, postoje i lekovi za smirenje, koji se ne uzimaju samo u toku putovanja, već i u periodu priprema. Budite oprezni ukoliko putujete sami, jer lekovi vas mogu uspavati i umanjiti sposobnost rasuđivanja, pa bi se moglo desiti da dremkajući u čekaonici prespavate ukrcavanje.

Zanimljivosti u vezi sa strahom od letenja:

Psiholozi procenjuju da svaka četvrta osoba na svetu pati od aerofobije, odnosno straha od letenja, a da svaka deseta osoba čak nema hrabrosti ni da uđe u prizemljen avion!

Za nastanak većine naših fobija možemo zahvaliti prvenstveno medijima, jer iako se avionske nesreće događaju veoma retko, kada se dogode, one predstavljaju glavnu vest na svim naslovnim stranama.

Strah od letenja je pobediv u više od 80% slučajeva! Letenje je 20 puta sigurniji način putovanja od vožnje automobilom!

Još novih saveta pročitajte ovde.

Author: Ivana MIšković

Podelite ovaj članak...

5 Komentara

  1. Da li kod nas postoji neka organizovana grupa za odvikavanje od straha od letenja? Da li na aerodromu „Nikola Tesla“ postoji mogucnost da se udje u avion ili mozda postoji simulator letenja koji je namenjen u svrhu „lecenja“ fobije od letenja?
    Hvala.

    Pošaljite odgovor
    • Nažalost, kod nas ne postoje takve organizovane grupe… Nekada davno, 70-tih godina, JAT je imao nešto slično tome, ali nije dugo trajalo.

      Pošaljite odgovor
  2. Hitno mi treba odgovor:koji lek da popijem( naziv leka) da bih ublazila panicni strah usled klaustrofovicnosti? Sama putujem avionom u Australiju!

    Pošaljite odgovor
    • Draga Radmila,
      Savetujemo vam da se obratite svom lekaru, koji će vam dati najbolji savet i prepisati vam eventualnu terapiju ukoliko je potrebna. Nadamo se da će uz pomoć stručnjaka vaš let do Australije proteći u najboljem redu, a mi vam od srca želimo srećan put!

      Pošaljite odgovor

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Current ye@r *