Koliko je opasan udar ptice u avion?

Koliko je opasan udar ptice u avion?

Koliko je opasan udar ptice u avion?

Film „Čudo na Hadsonu“ o kapetanu Česliju „Saliju“ Salenbergu premijerno je prikazan u Londonu pre nekoliko dana, a u pitanju je priča o pilotu koji je spasio živote 155 putnika 2009. godine, kada je uspeo da bezbedno spusti avion kompanije US Airways na reku Hadson, u Njujorku, nakon što su oba motora otkazala. Međutim, pitanje je šta je kapetana dovelo u očigledno bezizlaznu situaciju? Sudar sa pticama. Avion tipa Airbus A320 udario je u jato kanadskih gusaka tokom uzletanja sa njujorškog aerodroma LaGuardia, što je uništilo oba motora.

Međutim, prema britanskom Udruženju pilota (BALPA), putnici u načelu ne treba da brinu o ovakvom događaju: sudari aviona i ptica su retko opasni – naravno, ukoliko se ne radi o pticama. Prema rečima Stivena Lendelsa, specijaliste za bezbednost letova, avioni su dizajnirani i tako napravljeni da mogu bez problema da podnesu udare ptica, a piloti prolaze kroz rigorozne obuke koje im omogućavaju da se izbore sa ovakvim događajima, ukoliko do njih eventualno i dođe. Lendels ističe da je tokom njegove karijere, on doživeo deset puta sudar sa pticama, od kojih nijedan nije izazvao značajnu štetu. Zapravo, u polovini slučajeva, s obzirom da su u pitanju bile manje ptice, on čak nije ni bio svestan da je do toga došlo dok avion nije detaljno pregledan nakon sletanja.

Ukoliko tokom leta pticu usisa motor aviona, nesrećno stvorenje će biti dezintegrisano, Međutim, ukoliko se radi o većim pticama, ovo može izazvati određena oštećenja na motoru. Gubitak jednog motora neće dovesti do toga da se avion sruši jer oni mogu da lete i sa samo jednim motorom. Ali, ukoliko dođe do višestrukih sudara ili sudara sa velikim pticama, poput kanadskih gusaka, to može da izazove i izazivalo je ozbiljne nevolje. Nakon incidenta iz 2009. godine, aerodromi u Njujorku su pribegli redukciji divljači, iako je ovaj pristup izazvao gnev 2013. godine kada je jedan biolog na aerodromu JFK upucao dve snežne sove usled zabrinutosti da ptice mogu da udare u neki avion. Nakon toga protiv aerodroma je podneta tužba od strane organizacije koja se bavi zaštitom prava životinja, ali je tužba odbijena početkom ove godine.

Iako je ovakva redukcija nekada potrebna, postoje i humaniji načini za izbegavanje sudara sa pticama. Osim toga, sam avion se može učiniti vidljivijim za ptice, ako su npr. određena svetla upaljena ili ukoliko se leti brzinom koja im daje mogućnost da se sklone kada im se avion približi. Na kraju krajeva, prevencija je uvek bolja te je preporučljivo voditi računa da se ptice i avion ipak ne „susretnu“, kada i gde je to moguće.

Još novih saveta pročitajte ovde.

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Current ye@r *