Lepote Severne Irske i Belfasta

Ako se ja pitam, nijedno putovanje u Irsku nije kompletno bez posete Severnoj Irskoj.

Naravno, Severna Irska je imala svojih političkih problema, ali to je samo jedan deo priče o ovoj prelepoj zemlji, mi nećemo previše zalaziti u njega, već ćemo istražiti onaj drugi deo – koji obuhvata tradiciju, turizam i prelepu prirodu. Ali pre svega, evo nekih osnovnih informacija o Severnoj Irskoj.

Severna Irska se nalazi na severnom delu Irskog ostrva, oko 2.500 km od Beograda, graniči se na jugu sa Republikom Irskom, što joj je ujedno i jedina kopnena granica sa drugom državom, a odmah preko Irskog mora su joj Škotska, Engleska i Vels. Glavni grad Severne Irske je Belfast koji je i najveći grad sa oko 270.000 hiljada stanovnika. Zvanični jezik je engleski ili kako oni vole da kažu irski. Ako ikada budete imali tu privilegiju da posetite Irsku, u početku će vam biti teško da razumete njene stanovnike, jer engleski koji pričaju ima stvarno jak akcenat i pomalo je smešan. Valuta je britanska funta i isključivo se koristi ona. Cela Irska je nekada bila pod vladavinom Britanije, ali Irci se nisu baš slagali oko toga da li treba da ostanu pod britanskom vlašću. Britanija je bila uglavnom protestanska, dok je Irska bila katolička i to je jedan od najvećih razloga neslaganja ove dve nacije. Godine 1920. je izbio krvav rat između Britanaca i Iraca, koji je doveo do toga da veći deo Irske postane nezavisna katolička država sa glavnim gradom Dablinom, dok je severni deo, uglavnom protestanski, sa glavnim gradom Belfastom odlučio da ostane u Britaniji u kojoj se i dan-danas nalazi. Belfast, prestonica Severne Irske, udaljen je samo nekoliko sati severno od Dablina. Leži na ušću reke Logan i nalazi se na idealnom mestu za trgovinu. U 17. veku je bio samo malo selo, ali zahvaljujući velikim migracijama Engleza i Škota i industrijskoj revoluciji postaje jedan od najvećih i najvažnijih gradova Britanije. O tome koliko je brodogradnja je cvetala u ovom gradu, govori i podatak da je Belfast je rodno mesto Titanika, ali i mnogih drugih brodova koji nisu potonuli. Godine 1888. kraljica Viktorija je Belfastu dala titulu grada i tada počinje gradnja jednog od njegovih najpoznatijih zdanja, zgrade gradske opštine sa statuom kraljice Viktorije koja stoji ponosno ispred. Zgrada gradske opštine je otvorena 1906. godine i nalazi se u samom centru. Veoma je popularna među turistima, posebno u letnjem periodu, jer se oko zgrade prostire park.

U Belfast smo došli u ranjim jutranjim časovima brodom iz Škotske. Kada smo izašli sa broda, videli smo veliko brodogradilište i ogromnu industrijsku luku. Rekao sam sebi: „Gde sam ja ovo završio?“, ne znajući da je centar grada udaljen samo 15 minuta autobusom. Na terminalu nas je čekao autobus u koji smo morali da uđemo, jer nije dozvoljeno da se krećemo sami po industrijskoj luci. On nas je odvezao tačno do centra, tj. do zgrade opštine koja je ujedno jedna od najvećih gradskih atrakcija. Zgrada gradske opštine je veoma sličnog izgleda kao zgrada Narodne skupštine u Beogradu. Brzo smo se smestili u hotel koji je bio udaljen svega 10 minuta laganog hoda od mesta na kome nas je autobus ostavio. Veoma uzbuđeni, moja devojka i ja smo odmah nakon ostavljanja stvari u hotelu krenuli u obilazak. Prvo smo obišli zgradu gradske opštine i obližnji park. Budući da je bio je jako lep dan, mnogo ljudi je bilo u parku – na pikniku ili samo izležavajući se okolo. Bilo je veoma zanimljivo videti ljude tako opuštene, kako leže ispred zgrade opštine. Kasnije smo saznali da imaju dnevne besplatne ture razgledanja zgrade. Nastavili smo naš obilazak glavnom ulicom preko puta zgrade opštine, gde se nalazi Viktorijin trg, glavni šoping centar grada. Oko nas je bilo bezbroj prodavnica obuće i šoping centara, ali zanimljivo je da su sve te prodavnice bile u starim istorijskim zgradama, čak i veliki šoping centri, što je vrlo neobično i daje draž starih vremena.

Nastavili smo dalje glavnom ulicom. Posle malo dužeg šopinga, muškarci koji imaju šopoholičarke za devojke će razumeti moje muke. Bili smo oduševljeni centrom grada, arhitektura zgrada je bila neverovatna. Nastavili smo glavnom ulicom i primetili da u sporednim ulicama ima mnogo grafita iz, nažalost, mračnog perioda grada, dok je vladao građanski rat. Nakon duže šetnje, svratili smo u jedan lokalni pab i popili pivo Ginnis, jer ni jedna poseta Irskoj nije potpuna ako se ne popije irsko pivo. Tokom ćaskanja sa šankerom saznali smo da je jedan od najboljih načina da se obiđe grad vožnja taksijem, posto većina taksi vozača nudi usluge turističkog vodiča.

Prihvatili smo njegov savet i našli taksi ispred paba. Taksi je bio onaj pravi londonski crni old tajmer. Sredili smo sve sa vozačem, ali iskreno ne mogu da se setim koja je bila cena. Krenuli smo u obilazak grada, a John, naš vozač i vodič nam je pričao o istoriji i skorijim sukobima. Prolazili smo između katoličkih i protestanskih oblasti grada. John nam je objasnio da su sukobi između te dve religije izbili jer su katolici hteli da se pridruže nezavisnoj Irskoj, a protestanti da ostanu u Britaniji. Prolazeći kroz ta podeljena naselja,bilo je lako uočiti razliku. U katoličkim naseljima policijske stanice su stajale kao tvrđave, svuda su se mogli videti spomenici poginulim IRA borcima i razni grafiti za slobodnu Irsku. I protestanska oblast je imala svoja obeležja: svaka ulica i kuća su bile okićene britanskim zastavama, imali smo osećaj kao kad reprezentacija pobedi na nekoj važnoj utakmici pa ljudi ponosno okače zastave svoje zemlje na ulice i krovove kuća. Vozač nas je dovezao do Bleek walla, takozvanog zida mira, koji je razdvajao katolički od protestanskog dela. Prva misao mi je bila da izgleda identično kao Berlinski zid, koji je razdvajao Istok i Zapad i bio je potpuno pokriven raznim grafitima. Ni ovaj zid nije bio ništa drugačiji, razdvajao je dve potpuno različite ideje o življenju. John je nastavio vožnju pored zida i prošli smo kapiju koja je razdvajala ta dva naselja i koja je danas potpuno otvorena.

Vraćali smo se lagano prema hotelu, umorni jer smo skoro ceo dan proveli u razgledanju grada. Odlučili smo da odmorimo u našoj sobi i isplaniramo dalji obilazak. Preko Interneta smo saznali da postoji odličan muzej Titanika, ali ipak smo odlučili da odemo na sever zemlje, oko 1h severno od Belfasta.

Sutradan rano ujutro smo ustali i otišli na pravi irski doručak sa kobasicom, jajima, pasuljem i irskom kafom, bio je savršen. Zatim smo napustili hotel, iznajmili kola i krenuli putem onih ogromnih i veoma poznatih litica koje krase Britanska ostrva. Moja devojka je vozila kola, jer se mnogo bolje snalazi u vožnji levom stranom puta. Zapravo, kao tipično muško, ja sam želeo da vozim, ali posle dva kružna toka sam bio prinuđen da napustim vozilo, jer sam bio toliko izgubljen u vremenu i prostoru da nisam više znao kojom trakom vozim. Nastavili smo vožnju sa mnom na suvozačkom mestu… Put nas je proveo kroz jako lepa mesta i prelepe zelene predele. Činilo mi se kao da su sve to tereni za golf, jer je trava bila prelepa. Ko zna, možda i jesu, ipak su Irci poznati po golfu.

Nakon sjajne vožnje stigli smo do samog vrha Severne Irske. Imali smo osećaj kao da smo došli do kraja sveta, talasi su udarali u ogromne, 90 stepeni kao nožem odsečene litice, jednostavno, bilo je to zapanjujuće iskustvo. Jak vetar nas je sprečavao da se divimo ovim prirodnim lepotama duže vreme, tako da smo kolima nastavili put obale do jedne od najčudnijih prirodnih formacija stena koje sam ikada video, Gaint Causeway-a. Ove formacije stena izgledaju neverovatno, kao da ih je neko uklesao, a ne kao da ih je priroda napravila, jednom rečju nestvarno. Vodiči koje smo ovdezatekli, objašnjavali su da se ovakve prirodne formacije danas mogu naći još samo na Islandu jer su vulkankog porekla. Legenda kaže da su džinovi te formacije pravili kako bi napravili most, došli do Škotske i borili se protiv drugih džinova. Gledajući sve to i slušajući priče, jednostavno se javila mašta i neko verovanje da je sve to istina. Vodiči su takođe pričali da se u ovom delu Irske snimala poznata serija Game of Trones, što je većini ljudi bilo zanimljivo (nama ne toliko, jer ne je gledamo – da, mi smo to jedino dvoje ljudi na svetu koje ne prati seriju Game of Thrones :D).

Nastavili smo dalje razgledanje obale, videli stari razrušeni zamak iz srednjeg veka kako sa litice čuva obale ove divne zemlje i zamišljali kako je sve ovo izgledalo u davna vremena. Daljim pešačenjem došli smo do visećeg mosta koji je spajao dve jako strme litice. Nakon dužeg ubeđivanja konačno sam skupio hrabrost da pređem preko tog mosta, bilo je zatrašujuće ali i prelepo iskustvo. Posle razgledanja obale teškog srca smo morali da se oprostimo od ovih prelepih predela i da se vratimo prema Belfastu, jer smo uskoro odlazili iz Irske. Put prema Belfastu je bio jako oblačan i kišovit, tako da nismo uživali toliko kao kad smo išli na sever zemlje.

Došli smo u grad u kasnim popodnevnim časovima i imali smo taman dovoljno vremena da svratimo na degustaciju irskog wiskija u lokalnom pabu – šta ima bolje od malo viskija pred put – taman da nas opusti. Degustacijom smo saznali dosta o vrstama viskija, ali i o razlikama između viskija i burbona koje sam ja naravno zaboravio, jer sam popio malo previše viskija, ili burbona. Krenuli smo prema luci iz koje smo prvobitno ušli u zemlju i oprostili se od ovog prelepog grada i zemlje u kojoj smo, nažalost, proveli samo dva dana. Planiramo da u budućnosti ponovo posetimo Irsku i nadamo se da ćemo provesti duži perod u upoznavanju ljudi i magičnih predela.