Mire se američke i arapske aviokompanije?

Mire se američke i arapske aviokompanije?

Mire se američke i arapske aviokompanije?

Tri najveća američka prevoznika, American Airlines, United Airlines and Delta Air Lines, već godinama optužuju Emirates, Etihad Airways i Qatar Airways da dobijaju nedozvoljenu podršku od strane svojih država, koja im daje nepravednu prednost u odnosu na ostale aviokompanije.

Prema njihovim tvrdnjama, ovakva pomoć krši sporazume o otvorenom nebu, ali arapski prevoznici uporno su negirali optužbe.

Ali u januaru je prvo sklopljen dogovor između SAD-a i Katara, koji se odnosi na Qatar Airways, a sada je na pomolu sličan dogovor i sa Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Prema dogovoru sklopljenom između američkih i emiratskih diplomata, Emirates i Etihad će koristiti glabalno prihvaćenje knjigovodstvene standarde za kreiranje godišnjih izveštaja, a njihove knjige će biti dosupne na uvid i strancima. Ovaj sporazum bi mogao da stavi tačku na godinama dug spor između vodećih prevoznika dve zemlje, o navodnoj zloupotrebi sporazuma o otvorenom nebu.

Osim što će svoje knjige učiniti dostupnim strancima, dva arapska prevoznika su se obavezala da će plaćati pune troškove saobraćanja iz svojih habova na aerodromima u Dubaiju i Abu Dabiju. Takođe, ne bi trebalo da dodaju više nonstop letova između SAD-a i Evrope, iako ih dogovor ne sprečava izričito.

Inače, američki prevoznici su se snažno protivili takozvanim „Fifth Freedom“ letovima, odnosno letovima koji počinju u matičnoj zemlji prevoznika, zatim imaju sletanje u drugoj zemlji u kojoj se ukrcavaju dodatni putnici, nakon čega nastavljaju ka trećoj zemlji. Koristeći ovu dozvolu koja je uobičajena za sporazume o otvorenom nebu, ali je u praksi aviokompanije retko koriste, Emirates je, na primer, pokrenuo linije iz Nujorka (aerodrom JFK) do Milana i iz Njuarka do Atine, koje se kasnije nastavljaju ka Emiratima. Nijedna od ovih ruta nije preterano bitna američkim prevoznicima, ali postojao je strah da će biti pokrenute i neke unosnije rute, kao na primer iz Njujorka ka Parizu ili Londonu.

U izjavi za medije, Emirates je izrazio zadovoljstvo zbog postizanja dogovora, ali je istakao i svoju dugu praksu praksu javnog objavljivanja finansijskih izveštaja, potpuno u skladu sa međunarodnim standardima. Takođe je naglasio da dve države nisu postigle nikakav dogovor u vezi sa budućnošću Fifth Freedom letova. „Suprotno nekim medijskim izveštajima, nema zamrzavanja bilo kojih prava propisanih Sporazumom o vazdušnom saobraćaju. Takođe, Ujedinjeni Arapski Emirati i njegovi prevoznici oduvek rade u skladu sa ovim sporazumom i nikada ga nisu prekršili.“

Iako se očekuje da će novi dogovor biti od velike koristi za američke prevoznike, njegovo postizanje danas ne znači tako mnogo kao što bi to bio slučaj pre tri godine. Iako su i dalje moćne, tri arapske aviokompanije se ne razvijaju tempom kao do pre neku godinu i suočavaju se sa značajnim izazovima.

Qatar Airways se bori sa posledicama blokade koju su mu nametnule susedne zemlje, dok se Etihad suočava sa oštrim finansijskim rezovima zbog velikih gubitaka na polju investicija u druge aviokompanije (prvenstveno Alitalia-e i Air Berlin-a). Emirates je trenutno najjači od ova tri prevoznika, ali je i on poslednjih nedelja ukinuo neke letove, zbog manjka zaposlenih (kako navodi Reuters).

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Current ye@r *