Noćni vozovi Evrope

Noćni vozovi Evrope

Sa razvojem avio saobraćaja, putnički vozovi su izgubili na značaju.

Oni danas imaju veoma važnu funkciju u regionalnom saobraćaju, ali za duge destinacije putnici radije biraju avione.

Međutim, ugođaj koji putovanje vozom pruža je neprocenjiv i popularnost ovog vida prevoza zapravo nikada nije izgubila popularnost. Ona danas nije masovna i prvenstveno je ograničena na one koji tragaju za nostalgičnim i romantičnim begom od nezanimljive sadašnjosti.

Simplon – Orient Express
Simbol putovanja vozom po Evropi je čuveni Orijent Ekspres, ovekovečen i u romanu Agate Kristi i više puta filmovan. Ovog voza, koji je na putu od Pariza do Istanbula prolazio i kroz Beograd, danas više nema. No, grešite ako mislite da je on skroz nestao. Privatna kompanija održava i danas noćnu liniju koja povezuje London sa Venecijom. Ona se zove Simplon-Orijent Ekspres i uspešno povezuje glamur kakav je krasio nekadašnji Orijent Ekspres sa modernim luksuzom. Linijun zapravo održavaju dva voza. Jedan saobraća od Londona, kroz tunel ispod La Manša, a po dolasku u Francusku putnici presedaju u drugi voz u kome su postavljena spavaća kola iz dvadesetih, tridesetih i pedesetih godina prošlog veka. Putovanje do Venecije traje 24 časa i predstavlja pravi užitak. Kabine su elegantne, obložene drvenim panelima, a u vozu postoje i tri vagon-restorana koji služe izvanrednu hranu. Uz kupljenu kartu za voz putnici imaju uključen i obrok, dok piće plaćaju posebno.

Foto: Simplon-Orient Express / belmond.com

Osim Orijent-Ekspresa danas u Evropi postoje i mnogi drugi zanimljivi vozovi i linije, a noćni vozovi su posebno postali popularni jer omogućavaju udobno putovanje i ujedno uštedu na smeštaju. Velike relacije se tako mogu pobediti dok spavate u veoma specifičnom ambijentu. Ovakva putovanja su značajna i sa aspekta zaštite životne sredine. Putnici koji su ekološki svesni rado biraju način prevoza koji nema loš uticaj na životnu sredinu kao što je to slučaj sa automobilima ili avionima.

CNN je doneo prikaz svih noćnih vozova koji danas špartaju po Evropi, a među njima je i jedan naš. Noćni voz na liniji od Beograda do Bara se izdvaja kao jedini za koji nije moguće kupiti kartu online, već samo na šalteru železničke stanice. Ipak, za njega se kaže da nudi spektakularnu vožnju, možda čak i najuzbudljivijim predelima. Krivudava pruga koja prolazi preko veoma visokih planinskih predela, premošćava kanjone, vijuga kroz dugačke tunele veoma je interesantna i prava je šteta kupiti kartu za noćnu vožnju.

Caledonian Sleeper
Voz koji saobraća između Londona i Fort Vilijama u Škotskoj je prava poslastica za ljubitelje železnica. Zamislite sporu vožnju jednokolosečnom prugom kroz nenaseljenu škotsku visiju, dok okolo trče srne i jeleni. Još samo da je parna lokomotiva pa da neko pomisli da je Hogworts Express.

Foto: Caledonian Sleeper / sleeper.scot

Trenhotel Lusitania
Ako želite da otputujete iz jednog sjajnog u drugi sjajan grad izaberite noćni voz Lusitanija, koji povezuje Madrid i Lisabon. Ovaj voz se zove i hotelom. Unutra postoje spavaća kola sa kabinama prvog razreda, gde putnici mogu da uživaju u pravoj hotelskoj sobi. Voz poseduje salon, kafe bar i luksuzan restoran. Njegova posebna draž je što u Lisabonu staje na glavnu železničku stanicu Santa Apolonia u centru grada.

Ostale korisne savete pročitajte ovde.

Thello
Sa pariske železničke stanice Gare de Lyon svako veče polazi voz ka Veneciji, uz zaustavljanje u Milanu, gde postoji mogućnost nastavka putovanja ka Rimu. Ovaj voz nema regularna sedišta već isključivo spavaća kola sa kušet kabinama za smeštaj četiri do šest putnika. U vozu postoji i vagon restoran.

Foto: Thallo /Mostras.net

Tolstoj
Ruske državne železnice održavaju noćnu liniju između Moskve i Helsinkija. Voz se nazova Tolstoj po čuvenom ruskom piscu. Između dva grada putuje oko 15 časova, a usputna stanica mu je u Sankt Peterburgu. Putnicima nudi veoma udobno i luksuzno putovanje.  Smeštaj je moguć u klasičnim kušet kolima ili luksuznih kabina poput aprartmana. Poseduje vagon restoran.

Francuski noćni intersiti vozovi
Između Pariza i Južne Francuske saobraćaju brojni vozovi, a posebno su popularni noćni. Ovi vozovi imaju osim spavaćih kola i vagon sa klasičnim sedištima sa obarajućim naslonima.

Vozom od Moskve do Nice
Jedna od najdužih putničkih železničkih linija u Evropi je od Moskve do Nice. Ovu liniju održavaju Ruske državne železnice, a oni koji se odluče da putuju tim vozom prevaliće skoro 3.200 kilometara. Voz je naslednik čuvenog voza Nord Express poznatog po prelepim art deco posterima kojima se reklamirao između dva svetska rata kada je saoraćao. Voz usput staje u Varšavi, Krakovu, Beču, Veroni, Milanu i Đenovi. Putovanje traje 49 časova. Voz polazi iz Moskve četvrtkom uveče, a stiže u Nicu subotom uveče, a karta košta oko 350 evra.

Evropom saobraćaju i mnogi drugi noćni vozovi. Poznat je Santa Clauss Express koji povezuje Helsinki sa Rovanijemijem, odakle prema legendi Deda mraz kreće za Božić širom sveta da deci deli poklone. Noćno putovanje ovim vozom ima i jednu pravu poslasticu. Putnici mogu da uživaju u Aurori borealis tokom petnaestočasovne vožnje do Laponije.

Foto: OBB / www.oebb.at

Austrijske železnice (OBB) održavaju brojne noćne linije unutar Nemačke, Austrije i Švajcarske. Vozovi imaju oznaku Nightjet, a najpopularnije su linije od Beča ka Cirihu i Berlinu.

Kao najjeftiniji noćni voz, osim našeg za Bar, CNN ističe onaj koji povezuje Sofiju sa Istanbulom. Na desetočasovno noćno putovanje može se otići za oko 30 evra. Među jeftinijim putovanjima su i vozom Euronight Chopin (Šopen) između Krakova i Praga.

U Evropi saobraćaju i noćni vozovi između Osla i Trondhajma (Dovrenbanen), Londona i obale Kornvola (The Night Riviera), Talina i Moskve (Baltic Express), Berlina i Malmea (Berlin Night Express), Varšave i Kijeva (Kiev Express).

Ostale korisne savete pročitajte ovde.

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

X