Otvaranje vrata aviona tokom leta?

Otvaranje vrata aviona tokom leta?

Otvaranje vrata aviona tokom leta?

U pitanju je jedna od noćnih mora svih putnika koji se plaše leta avionom. Šta ako neko slučajno pritisne izlaz za slučaj opasnosti, vrata aviona se otvore tokom leta, a putnike vazduh povuče napolje? Ovaj zastrašujući scenario je umalo nedavno postao stvarnost kada je jedna putnica aviokompanije Jetstar pokušala da otvori vrata aviona tokom leta na liniji Sidnej – Avalon. Kabinsko osoblje je uspelo da je zaustavi u ovome i ona je uhapšena nakon što je avion sleteo. Međutim, glavno pitanje je da li su naši strahovi osnovani? Šta bi se dogodilo da je ona uspela u svojoj nameri i da li je to uopšte moguće? Ukoliko bi neko, teorijski, zaista uspeo da otvori vrata ogromnog putničkog aviona na velikim visinama, u avionu bi došlo do pada pritiska i izuzetno brzo bi nastao potpuni haos. Čak i slučajevi spore dekompresije mogu biti fatalni. Tokom 2005. godine, Boeing 737 kompanije Helios Airways se srušio, usmrtivši sve putnike i kabinsko osoblje (što je najveća katastrofa u grčkoj avio istoriji), nakon postepenog gubitka pritiska u avionu. Nedostatak kisionika na velikoj visini doveo je do potpune onesposobljenosti kabinskog osoblja, a avion, koji je bio na režimu auto-pilot, polako je ostao bez goriva da bi se na kraju srušio. U ovakvim slučajevima, inače, maske sa kiseonikom, sa dovoljno kiseonika za neko vreme, automatski ispadaju iznad glava putnika koje treba da spreče hipoksiju (stanje smanjene količine kiseonika koje dovodi do sporijeg razmišljanja, zamućenog vida, nesvesti i u najgorem slučaju smrti).

Iznenadna dekompresija, do koje bi došlo ukoliko bi se vrata aviona iznenada otvorila, je druga stvar. Svako ko bi se našao u blizini izlaza bi bio „izvučen“ van aviona zbog snažnog pritiska, temperatura u avionu bi izuzetno brzo počela da pada na nivoe koji dovode do smrzavanja, a delovi aviona bi počeli da otpadaju. Tako je 1988. godine na letu aviokompanije Aloha Airlines za Honolulu mali deo krova naprsnuo, što je dovelo do ekplozivne dekompresije koja je otkinula veći deo krova, a jedna stjuardesa je poginula jer je bukvalno istrgnuta iz svog sedišta kroz otvor koji se pojavio. Srećom, svi ostali putnici su bili vezani i preživeli su jer je pilot uspeo da spusti avion 13 minuta kasnije, izbegavši na taj način veću tragediju. Na desetine je sličnih primera jakih dekompresija koje se često ne završe dobro.

Na sreću, iako su dekompresije generalno opasne, do toga neće doći jer se neki od putnika „uželeo svežeg vazduha“ pošto je jednostavno nemoguće otvoriti vrata aviona tokom leta, sve i kada bi neko to poželeo. Kabinski pritisak to nikako ne dozvoljava, a o vratima treba razmišljati kao o zatvaraču koji je fiksiran, između ostalog, i unutrašnjim pritiskom. Gotovo svi izlazi za slučaj opasnosti se otvaraju ka unutrašnjosti. Na standardnim visinama na kojima se leti, jako veliki pritisak je na svakom deliću unutrašnjosti trupa aviona, pa i na samim vratima, što onemogućava bilo kojoj osobi, čak i onim najsnažnijim, da ih otvore. Ali šta se dešava na manjim visinama, kada je i kabinski pritisak manji? I tada je nemoguće otvoriti vrata jer su u avionima instalirani uređaji koji ovo sprečavaju čim je avion u vazduhu. Kada je avion na zemlji, čak i dok se kreće po pisti, situacija je naravno drugačija, jer treba imati u vidu mogućnost potencijalne evakuacije, tako da je samo tada vrata teorijski moguće otvoriti.

Još novih saveta pročitajte ovde.

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Current ye@r *