Šta se desi kada munja udari u avion?

Šta se desi kada munja udari u avion?

Šta se desi kada munja udari u avion?

Ukoliko imate strah od letenja, moguće je da je baš ovo scenario iz vaših najgorih noćnih mora:  „Udobno ste zavaljeni u svom avionskom sedištu, pijuckate čaj i čitate knjigu, kada iznenada, munja zapara nebo, i udari pravo u vas – tačnije, u avion u kome se nalazite.“ Ali šta tada? Da li treba da počnete da paničite, vežete sigurnosni pojas ili da nastavite da pijuckate čaj?

Da bi vam bilo jasno šta se dešava tokom udara munje u avion, navešćemo jedan nedavni primer iz avio industrije. Tokom incidenta koji se ove nedelje desio na letu NZ433 aviokompanije Air New Zealand iz Oklanda ka Velingtonu, avion je udarila munja. On je nakon toga „preventivno“ vraćen u Okland, kako bi prošao standardne provere pre ponovnog puštanja u rad, a putnici su u Velington stigli drugim avionom, sa malim zakašnjenjem. Ne baš preterano dramatično, zar ne?

Pa šta se onda dešava sa avionima kada ih udari munja i zašto nakon udara nisu ozbiljnije oštećeni? U slučaju da munja udara u avion, ona će obično pogoditi neki njegov istureni deo, kao što je vrh krila ili nos, a „izaći će“ na nekoj drugoj tački, na primer, na repu. To se dešava mnogo češće nego što možete da zamislite. Prema nekim procenama, komercijalne avione munja u proseku udari jednom u dve godine. Zbog toga što se radi o uobičajenoj i očekivanoj pojavi, razumljivo je i da su avioni dizajnirani tako da mogu da podnesu ove udare. Ponekad se može desiti da nastane spoljašnja, površinska šteta – ožiljak, ili manje oštećenje električnih instalacija, ali munja često ne ostavlja nikakve tragove. Najčešće, putnici neće ni osetiti da je avion udaren.

Stručnjaci objašnjavaju da su moderni avioni konstruisani tako da im je unutrašnjost zaštićena od električnog pražnjenja, a najvažnije, rezervoari goriva i sve vezano za njih mora da bude dizajnirano tako da izdrži udar munje, kako se gorivo ne bi zapalilo.

Veće šanse da do udara dođe su kada avion prolazi kroz kumulonimbusne oblake, na visini od dva do pet kilometara iznad zemlje. Putnici tada mogu da čuju zvuk ili vide bljesak kroz prozor, ali najčešće neće osetiti ništa.

Ipak, iako su retki, u istoriji avio industrije zabeleženo je i nekoliko incidenata sa fatalnim ishodom. Tako je u januaru 2014. godine u Indoneziji četvoro ljudi poginulo kada se srušio mali avion kompanije Intan Angkasa Air, nakon udara munje. I 2010. godine dvoje ljudi je stradalo kada se Boeing 737-700 na letu iz Bogote, nakon udara munje raspao na tri dela i prinudno sleteo na jedno karipsko ostrvo. I davne 1963. godine desio se incident iznad Merilenda u SAD-u, kada je zbog udara munje eksplodiralo krilo Boeing-a 707 američke aviokompanije Pan Am, što je rezultiralo smrću 81 putnika. Nakon ove tragedije, uvedene su brojne izmene u konstrukciji aviona. Danas, zahvaljujući modernim bezbednosnim merama, ovakvi incidenti su retkost.

Među poznate slučajeve udara munje u avion, spada i let kojim je 2012. godine tadašnji predsednik Francuske, Fransoa Oland, leteo na važan susret sa svojom nemačkom koleginicom Angelom Merkel. Predsednički Falcon 7X munja je udarila samo četiri minuta nakon poletanja i on je morao da bude prizemljen radi sigurnosnih provera. Predsedik je na susret sa kancelarkom stigao drugim avionom, sa 90 minuta zakašnjenja.

Zapravo, kašnjenje je jedina posledica udara munje u avion koje treba da se plašite. I to samo u slučaju da se incident dogodio na letu pre vašeg. Jer će, u tom slučaju, avion morati da prođe stroge vanredne sigurnosne kontrole, što može rezultirati kašnjenjem narednog leta. A u avionu, dok vaš avion leti kroz sive olujne oblake, preostaje vam jedino da se još bolje zavalite u svoje udobno sedište i da nastavite da pijuckate čaj.

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Current ye@r *