Travel preporuka – Storytelling - priče za turiste – Travel Magazine

Storytelling – priče za turiste

Storytelling – priče za turiste

Mnoge turističke destinacije liče jedna na drugu, ali ono što je za svaku od njih ipak specifično, može biti dobra i zanimljiva priča koja stoji iza kulisa
Moderne turističke destinacije i atrakcije dovijaju se različitim metodama kada žele da prošire svoju turističku ponudu. Jedan od najpopularnijih načina koji se koristi poslednjih godina je upotreba storitelinga (Storytelling concept). Korišćenjem ove tehnike moguće je oživeti pojedine predele, objekte i rute koje nisu deo standardne turističke ponude, prepričati važan istorijski događaj ili predstaviti nekog junaka, koristeći mitove i legende na način koji će biti interesantan turistima. Uz dobro osmišljenu i još bolje interpretiranu priču, neretko se koriste zvuci i video zapisi, kako bi doživljaj bio još upečatljiviji.
Krenemo li od stanovišta da turisti od destinacije sve manje očekuju luksuz, a sve više doživljaj i avanturu koja će ih inspirisati i zaintrigirati, storiteling koncept može biti zamena ili dopuna postojećeg turističkog proizvoda. To pruža mogućnost da se ožive i iskoriste narodna verovanja, legende, mitovi, bajke, burna istorija i anegdote u fazi kreiranja, ali i prezentacije turističkih ponuda. Na ovaj način se, kroz emocije i nostalgiju, turista spontano povezuje sa istorijom, ali i novim sadržajima destinacije.
Šta je storiteling?
Storiteling je reč koja se, u kontekstu turizma, pojavila pre dvadesetak godina, a odnosi se na osmišljavanje i interpretaciju priča, sa ciljem uticanja na formiranje uma slušaoca. Ova metoda se sve češće koristi kao inovativni način animiranja turista u muzejima i turističkim destinacijama širom sveta. U praksi se pokazalo da ona uspešno razvija veštinu slušanja, razumevanja i pamćenja različitih istorijskih podataka, kroz slikovite priče o životima običnih ljudi.
Pričanje priča nam pomaže da zamislimo njene junake (a možda i sebe kao jednog od njih), njihovo okruženje, svakodnevni život i interesantne događaje koji su promenili njihov život. Iako će svaki turistički vodič grupi izneti činjenice o nekom objektu, junaku ili događaju i navesti podatke koji dokazuju njihovu veličinu i istorijski značaj, primajući veliku količinu takvih informacija na putovanju, turistima će u sećanju ostati samo one koje su uspeli da uklope u jednu opštu sliku i smeste ih u neku manje ili više sređenu „fioku“ svog predznanja.
Zašto je dobro turistima pričati priče?
Složićete se da smo svi voleli dobre i zanimljive bajke. Počev od onih dečijih, zbog kojih smo zamišljali sebe na krilatom konju ili u ulozi princeze zarobljene u osamljenoj kuli, pa do onih zbog kojih smo pred spavanje zavirivali pod krevet. No, i odrasli obožavaju bajke. Čitaju ih rado i zamišljaju sebe u različitim realnostima, sedeći u sigurnom okruženju svog doma. Sa psihološkog stanovišta, veoma je važno to što priče imaju početak, sredinu i kraj. One imaju moć da nas postepeno uvode u svoju fabulu, podstičući koncentraciju i zainterosavnost da na sopstveni način rekonstruišemo neko drugo vreme i okruženje. Priče možemo smatrati zaslužnim za očuvanje ličnih i kolektivnih sećanja, koja se podjednako obraćaju odraslima i deci. Storiteling se pokazao kao idealna strategija za motivsanje slušalaca, bez obzira na prethodno znanje i obrazovanje.
S marketinške tačke gledišta, pričanje priča predstavlja specifičan post-modernistički pristup prenošenju informacija sa domaćina na gosta, u ovom slučaju kustosa ili vodiča na posetioca, koji sa sobom nosi snažnu emotivnu komponentu. Ako turističkim proizvodom nazivamo ono što smo kupili, onda turističkim iskustvom možemo smatrati ono čega ćemo se zauvek sećati, a to svakako može biti dobra i uzbudljiva bajka, prožeta nizom istorijskih činjenica, zapleta, raspleta, tajni i legendi.
Prevelika količina vizuelnih informacija, boja, zvukova, mirisa, ukusa i podataka koje dobijamo na putovanjima u nekom trenutku izazvaće zasićenje usled kog se više nećemo truditi da ih sve uklopimo u sistem postojećeg znanja. Međutim, dobro osmišljena priča, koja u sebi sadrži sve važne informacije i nenametljivo ih povezuje sa drugim događajima koji su se odvijali paralelno ili u istom istorijskom razdoblju, lakše će se pamtiti. Na primer, kada vodič opisuje događaj s kraja 15. veka, može spomenuti da su upravo u to vreme Kolumbovi brodovi pristigli na američko kopno. Na taj način, u svesti slušaoca stvara se veza između novog saznanja i onoga što je već poznato, tako da nova informacija zauvek dobija svoje mesto u našem sećanju.
Kako priču možemo „staviti na scenu“?
Storiteling se pokazao odličnim osnovom za planiranje ponude turističkog iskustva na destinaciji. No, ukoliko se domaćini potrude da njihovu priču prati i animacija, koja podrazumeva kostimiranje i simulaciju nekih, danas zaboravljenih radnji (stari zanati, običaji, svakodnevni život), celokupna priča koju žele da ispričaju biće „postavljena na scenu“. To predstavlja još jedan interesantan vid interpretacije, poznat pod imenom stori stejdžing (Story stagig). Scena, u kontekstu animacije u turizmu, može biti bilo koji prostor po kom se turisti kreću. To može biti enterijer muzeja, ali i ulica, pijaca, crkva, pa čak i šuma. Zamislite samo priču o vitezu koji se, pod punom opremom, pojavljuje i na konju protutnji pored zanemele grupe ili priču o vilama koje pevuše na granama drveća iznad njihovih glava, baš u trenutku kada je vodič nagovestio da će možda imati tu sreću da ih na svojoj turi sretnu.
Korišćenjem ovakvih kreativnih metoda moguće je aktivirati čak i područja koja nemaju visoku turističku atraktivnost ili nisu dovoljno istražena, a imaju bogatu i burnu istoriju koje se malo ko seća. Upoznavanje destinacije koje sadrži i zabavnu komponentu, doprineće ukupnom zadovoljstvu posetilaca koji će na specifičan način doživeti krajeve koje posećuju i saznati više o njihovom značaju i očuvanju. Potrebno je samo ispričati dobru priču.

Podelite ovaj članak...
0Shares

Author: Ivana Mišković

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *