Etika putovanja: Da li je u redu jahati slona?

Etika putovanja: Da li je u redu jahati slona?

Etika putovanja: Da li je u redu jahati slona?

Rast turizma i industrije putovanja po neverovatnim stopama iz godine u godinu doprineo je da se danas suočavamo sa sve većim problemima koje ova delatnost donosi.

Raspon problema koje moderan turizam nosi sa sobom je veliki – od prekomernog turizma koji urušava kvalitet života lokalnog stanovništva na nekoj destinaciji pa sve do uništavanja biljnih i životinjskih vrsta i prirode i ruiniranja kulturno-istorijskih spomenika.

Turisti, često nesvesno, svojim nepromišljenim ponašanjem izazivaju bes lokalnog stanovništva, pa se tako dolazi u situaciju da turizam ostvaruje negaciju sopstvenih vrednosti. Humanizam, altruizam, tolerancija i upoznavanje različitih kultura, briga za dobrobit i očuvanje autentičnih zajednica kako društvenih tako isto i prirodnih su među osnovnim načelima turizma. Zapravo, tako bi trebalo da bude i tako je bilo u njegovom nastanku. Ali, današnjost nam pokazuje da je turizam sve dalje od svojih osnovnih ciljeva, a često je u potpunoj i štetnoj suprotnosti od njih.

Etici putovanja se nikada nije pridavo veliki značaj, jer se do sada smatralo da putovanja zahtevaju ništa više etičnosti i pristojnosti od svakodnevnog života. Ali u opštem srozavanju osnovnih ljudskih vrednosti dolazi i do pada istih u turizmu, dok se ljudi često na putovanjima ponašaju „kao pušteni sa lanca“ pa zaboravljaju na manire i na kulturne obrasce.

Istraživanje o etici putovanja
Jedno istraživanje u SAD koje je sproveo OnePoll, a preneo New York Post pokazuje da su „etička putovanja“, kako su ih nazvali, sve popularnija među putnicima koji odlaze u inostranstvo. Čak četiri od deset putnika oseća grižu savesti i krivicu zbog svog putovanja za koje veruju da bi u mnogim aspektima moglo biti nemoralno. Najnoviji trend pokazao je, što je sasvim ohrabrujuće, da putnici sve više brinu o svom ponašanju na putovanju i da imaju potrebu da ono bude u što većoj meri etičko.

To podrazumeva da se detaljno informišu o kulturu zemlje u koju odlaze, da nauče pojedine fraze na lokalnom jeziku i da kupuju suvenire od lokalnih zanatlija i trgovaca. Nešto manji procenat ispitanika je naveo da veoma poštuje kulturne spomenike lokalne zajednice, a skoro svaki drugi se trudi da kupovinom roba i usluga tokom putovanja pomaže lokalnu privredu.

Od 2000 putnika koji su intervjuisani tokom istraživanja, čak 78 posto je navelo da želi da se više potrudi da se tokom putovanja ponaša moralno i sebe smatra odgovornim i samosvesnim putnicima.

Među postupcima zbog koje najviše osećaju grižu savesti, turisti su naveli jahanje slona (18 posto), plivanje sa delfinima (19 posto) i poziranje sa životinjama koje su u zatočeništvu (21 posto). To je nešto što više nikada ne bi uradili.

Za istraživanje destinacije na koju se spremaju da krenu, američki „odgovorni“ turisti troše u proseku šest sati. Ovakva istraživanja su zaslužna i za poboljšanje njihovog ponašanja tokom putovanja, a značajno doprinose i porastu brige za životnu sredinu.

Ostale korisne savete pročitajte ovde.

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

X