Da li ste čuli za tiltrotor?

Da li ste čuli za tiltrotor?

Tiltrotor je hibridna letelica koja leti kao helikopter ali to radi brže i može da stigne dalje, baš kao avion.

Tiltrotori se već koriste u vojne svrhe, a od sledeće godine biće dostupne i putničke verzije ovog mutant letećeg prevoznog sredstva.

Za nabavku ovih letelica već ima zainteresovanih, a među njima je i bivši gradonačelnik Njujorka Majkl Blumberg, piše CNN. Ako ga nabavi jednog dana kada bude izašao na tržište, Blumberg će moći da se ukrca nedaleko od svog doma i da potom odleti brzinom od skoro 500 kilometara na čas na sastanak hiljadama kilometara daleko. Za njegovo poletanje i sletanje dovoljan je običan heliodrom.

Osim za putnički saobraćaj, tiltrotorima se predviđa sjajna budućnost i u medicinskom transportu jer će to biti najbolje i najpozdanije prevozno sredstvo za prenos organa za transplantaciju. S obzirom da mu nije potreban aerodrom da bi poleteo i sleteo, već to može da uradi i sa heliodroma, ova letelica ima veoma širok spektar primene.

Prve putničke titl-rotore najavila je italijanska vazduhoplovna industrija Leonardo, koja će ga proizvoditi u pogonima u Sjedinjenim Američkim Državama. Prva letelica imaće oznaku AW609 i njena proizvodnja počinje ovih dana u fabrici u Filadelfiji.

tiltrotor Leonardo AW609

Foto: leonardocompany.com

Ako sve bude teklo po planu prvi tiltrotor bi mogao da dobije operativnu dozvolu američkih vazduhoplovnih vlasti (FAA) već do kraja ove godine, što bi značilo da u saobraćaju može da bude već tokom naredne godine.

Nova letelica moći će da primi osam putnika i dva člana posade. Imaće dva turboelisna motora prikačena na krila. Motori će moći da se rotiraju u zavisnosti od toga da li letelica treba da uzleti poput helikoptera ili aviona, da sleti ili da krstari nebom.

Putnički tiltrotor će, za razliku od svog starijeg rođaka V-22 Osprey koji se proizvodi za Pentagon, imati kabinu pod pritiskom u kojoj će moći da borave putnici na visini od 7.600 metara.

Međutim, put do njegove komercijalne upotrebe još nije tako izvestan i brz. Prototip letelice AW609 se srušio 2015. tokom test leta, a pomenuta vojna verzija je imala dve fatalne nesreće, 1992. i 2000. Regulatorna tela tvrde da, s obzirom da se radi o prvoj ovakvoj letelici na svetu, i regulatorni propisi treba da budu drugačiji i prilagođeni. U isto vreme treba sertifikovati jednu letelicu kao da su dve: helikopter i turboelisni avion. Dosadašnji letački testovi su se odlično pokazali, pa je proizvođač izrazio optimizam po pitanju sertikacije.

Ostale zanimljive vesti pročitajte ovde.

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

X