Trendovi u avio saobraćaju

Trendovi u avio saobraćaju

U avio saobraćaju ćete teško pronaći dosadan period. Uvek se nešto dešava.

Ako je kriza onda se samo priča o njoj, aviokompanije se žale i kukaju, smanjuju svoje procene rasta, ulaze u crveno i na kraju se one najslabije gase.

Svedoci smo bili u poslednje vreme gašenja mnogih aviokompanija. Ugašena je nemačka Germania, pre toga je stao i islandski WOW Air, a sve operacije je prekinula i ogromna indijska aviokompanija Jet Airways.

Onda taman pomislite kriza je prošla, sad će biti rasta, pa se desi avionesreća sa fatalnim ishodom i cela industrija se istumba i dovede u stanje kolapsa. Zbog pada aviona Ethiopian Airlines-a Boeing 737 MAX-8 svi avioni ovog tipa su prizemljeni. To je izazvalo velike probleme aviokompanijama koje u svojoj floti imaju ovaj tip aviona. Mnoge su bile prinuđene da obustave svoje planove i ne otvaraju nove linije, a neke su čak prekinule letove na postojećim linijama. Norwegian je tako obustavio interkontinentalni saobraćaj iz Irske, flydubai je stopirao svoju ekspanziju, a Ryanair je takođe zapao u probleme.

Ipak, neke druge kompanije u poslednje vreme pokazuju znake konsolidacije i najavljuju svoje dalje širenje. LOT, koji u floti takođe ima MAX avione, uspeva da širi svoju mrežu. Razvija se baza u Budimpešti, a na spisku novih destinacija je i Beograd.

Foto: LOT Polish Airlines

Uopšte uzevši, pokazalo se u prvih šest meseci ove godine da su interkontinentalne linije veoma tražene. Mnogi su najavili širenje. Velika tražnja je na transatlantskoj ruti koja povezuje Evropu sa Sevenom Amerikom kao i na transsibirskoj ruti između Evrope i Dalekog istoka u Aziji.

Sa druge strane pad tražnje postoji kratko i srednjelinijskom saobraćaju unutar kontinenata. U Evropi je rast usporen. Retko se otvaraju nove linije. Posebno je to došlo do izražaja u domaćem saobraćaju unutar i između Nemačke i Austrije. Na ovim tržištima postoji neka vrsta zasićenja. Pojedine rute imaju previše letova zbog čega mnogi trpe jer zbog neminovnog smanjenja cena da bi se održala konkurentost trpe prihodi.

Treba pomenuti i novu modu koja je krenula iz Švedske – sram zbog letenja. Mnogi mladi ljudi osećaju grižu savesti jer lete i tako doprinose zagađenju životne sredine usled emisije štetnih gasova. Ma koliko delovalo blesavo, ovaj trend preti da preraste u pokret i sve je više osoba koje sebe smatraju ekološki odgovornima i odbijaju da lete tražeći neke zelene alternative kao što su vozovi.

Foto: fak1911 / Pixabay

Veliki problem izaziva i Brexit, koji direktno utiče na jednu od najlukrativnijih avio ruta na svetu – od Velike Britanije do Španije. Ovo najviše štete pravi kompanijama koje su do sada bile najotpornije na promene na tržištu. Lowcosteri kosu čupaju zbog Brexita, a najviše je pogođen Ryanair kome je ova ruta okosnica razvoja.

Trend rasta popularnosti dugolinijskih ruta je potpomognut i novim modelima aviona koji se prave da popune komercijalnu rupu na ovim veoma skupim i zahtevnim tržištima. Prestaje proizvodnja najvećeg putničkog aviona Airbus A380, a sa druge strane se prave i projektuju avioni koji mogu da lete dalje ali sa manjim kapacitetom što otvara neke nove mogućnosti i u dugolinijsku igru uvodi i manje gradove sa slabijom tražnjom.

Pogledajte koje su sve aviokompanije bankrotirale nedavno. Neke uspevaju i da odole svim izazovima – ovo su aviokompanije koje lete čitav vek. A evo kako je nekada avio saobraćaj bio romantičan.

Ostale zanimljive vesti pročitajte ovde.

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

X