Koliko putnika može da se ugura u avion?

Koliko putnika može da se ugura u avion?

Putovanja avionom postaju sve veći fizički izazov. Sedišta se smanjuju, prostor za noge nestaje, ali aviokompanije jo uvek imaju nekoliko kečeva u rukavu.

Cebu Air, najveći filipinski niskotarifni prevoznik, prošlog meseca je najavio da na jednoj od svojih novih letelica Airbus A330neo pomera kuhinju i toalete, kako bi napravio mesta za više sedišta, ukupno 460 – što je za 20 više od trenutnog maksimuma za ovaj avion.

Ova najava deo je trenda, posebno u Aziji, da se ubaci što više dodatnih sedišta u avione koji saobraćaju na najpopularnijim rutama, tvrde za Skift iz kompanije za konsalting u avijaciji, Landrum & Brown. Bitno je samo stisnuti u avion što je moguće više putnika, a u narednoj deceniji situacija će se pogoršavati.

Čak i ako su putnici nezadovoljni, povećanje kapaciteta u avionima pomoglo je stabilizaciji američke avio industrije proteklih nekoliko godina. Sada je u fokusu azijsko tržište, gde svake godine 100 miliona ljudi po prvi put leti avionom, pa je strategija povećanja broja sedišta u letelicama postala privlačna low cost prevoznicima koji uslužuju uglavnom srednju klasu – a ovim putnicima je niža cena važnija od komfora.

Potražnja u Aziji dovela je do nestašice gotovo svega – od pilota i mehaničara, do aerodroma i pisti. Prevoznici na sve načine gledaju kako da izbegnu kupovinu novih letelica i plaćanje dodatnih aerodromskih troškova za njih.

Kupovina većih aviona je jedan način za rešavanje problema, i za njega se, na primer, opredelila Air Asia. Ova malezijska niskotarifna kompanija je najavila promenu postojeće porudžbine 100 aviona i sada kupuje veći model koji može da primi 50 putnika više i leti oko 1.000km dalje. Druga taktika je jednostavno ubacivanje dodatnih sedišta. Sa ovom praksom počeo je 2014. Ryanair, koji je od Boeing-a tražio da u poručene avione ubaci osam sedišta više od standardnog broja.

Cathay Pacific Airways, nekada ikona komfora, pre dve godine je počeo da ubacuje dodatno sedište u svaki red u ekonomskoj klasi u avionima Boeing 777-300. I dok se u Evropi i SAD-u vode ogorčene debate povodom kontinuiranog smanjivanja sedišta i prostora za noge, u Aziji ovo nije tako kontroverzna tema, uglavnom zato što Azijati imaju nešto sitniju građu.

A cene zaista padaju. Prema statistici australijskog prevoznika Qantas Airways, neki međunarodni letovi koštaju i duplo manje nego pre deset godina.

Međutim, najavljeni potez Cebu-a čini se radikalnim, budući da proizvođač Airbus objašnjava da je za ovaj tip aviona optimalan broj sedišta od 260 do 300, sa standardnom postavkom – prva, biznis i ekonomska klasa, a da nije predviđeno da ima više od 440 sedišta. Cebu planira da ubaci 460 sedišta, a iz ove aviokompanije su prokomnetarisali da im je na prvom mestu uvek udobnost putnika, ali je cena avionske karte takođe važan faktor koji mora da se uzme u obzir.

Ovaj trend će se očigledno nastaviti, posebno na popularnim rutama i kraćim letovima. Šta vi mislite: Da li vam je bitniji komfor u avionu ili cena avio karte?

Možda ćemo se uskoro u avionima voziti stojeći, a evo i zanimljivog teksta o tome kako let avionom utiče na vas. I dok se „obični ljudi“ suočavaju sa sve manjim sedištima i prostorom za noge u kabini, bogataši na privatnim letovima čak i svojim ljubimcima obezbeđuju jedinstvena, personalizovana iskustva.

Ostale korisne savete pročitajte ovde. 

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

X