Ako vas na odmoru lokalci gledaju mrko, ne čudite se

Ako vas na odmoru lokalci gledaju mrko, ne čudite se

Turizam kontinuirano beleži stabilan rast. Prema IATA-inim podacima, broj putnika će se do 2037. godine udvostručiti, na zadivljujućih i ujedno zastrašujućih 8,2 milijarde avio putnika.

Indijska i kineska srednja klasa predstavlja turistički potencijal koji se budi, a tek se očekuje da Kinezi i Indijci krenu u otkrivanje najvećih svetskih atrakcija. Danas oko dva miliona Kineza poseti Francusku, što je impresivna brojka u odnosu na 2009, kada ih je bilo 740.000, ali stručnjaci upozoravaju da je ovo tek početak.

Uprkos tome što turističke destinacije profitiraju od turista i u interesu im je povećanje njihovog broja, problem je u tome što, iako turisti možda žele da posete različite delove zemlje, većina njih ipak završi na izvikanim, komercijalizovanim i lako pristupačnim destinacijama, pa tako u proseku 95% turista poseti 5% teritorije neke zemlje.

Zato ni ne čudi što zasićenost turistima u pojedinim oblastima loše utiče na kvalitet turističkog iskustva, ali i na kvalitet života lokalnog stanovništva. Mnogi stručnjaci smatraju da je krajnje vreme da se utvrde standardi za merenje zasićenosti destinacije turistima (kvalitet vazduha, broj turista u odnosu na broj stanovnika, cene nekretnina, broj sezonskog smeštaja, itd.).

skoro 95% turista završi na 5% teritorije neke zemlje

Održiva kohabitacija turista i lokalaca je ključna za sprečavanje prekomernog turizma, a samim tim i negativnih osećanja lokalnog stanovništva prema posetiocima.

Donedavno su turisti gotovo svuda bili izuzetno dobro prihvaćeni, budući da se najveći broj njih odlučivao na smeštaj u hotelima i rizortima. Danas, mnogi biraju privatni smeštaj u komšiluku, a često se ne ponašaju uviđajno prema lokalcima.

Portugal je, na primer, prošle godine posetilo 3,2 miliona Francuza (porast od 10% u odnosu na 2017), koji najviše vole Lisabon, Porto i Algarve, a već skoro 15 godina nacionalna turistička organizacija raznim akcijama i kampanjama pokušava da deo turista zainteresuje za manje poznate, ali takođe kvalitetne destinacije u unutrašnjosti i u priobalju.

Neke destinacije primenjuju manje pozitivne, a više restriktivne mere. Tako je Amsterdam doneo odluku da privatni smeštaj može da se rentira ukupno 30 dana tokom godine. Druge destinacije ulažu u infrastrukturu do manje poznatih lokacija koje žele da promovišu, pa tako London pokušava da stimuliše poslovanje hotela na periferiji, pojačavajući linije gradskog prevoza. Za koji god pristup da se destinacije odluče, važno je da što pre shvate da lokalne vlasti imaju ključnu ulogu u pravovremenom reagovanju i da izdvoje resurse za investiranje u infrastrukturu.

Velike gužve utiču i na kvalitet turističkog isksutva

Skorašnji incident u Veneciji, kada je veliki kruzer udario u dok, odličan je primer zanemarivanja odgovornosti od strane vlasti. Ono što se desilo je svakako tragično, ali nije greška turista, već lokalne vlasti i italijanske vlade, koja godinama okreće glavu i ne želi da podrži zabranu ulaska velikih brodova u centralnu gradsku oblast. Na nekim destinacijama vreme je i za krajnje drastične mere, kada se profit mora zanemariti radi bezbednosti turista i lokalaca, kao i očuvanja atrakcija. To je slučaj upravo u Veneciji, ali i u Alhambri u Španiji, gde se mora ograničiti dnevni broj posetilaca. Dubrovnik je bio prinuđen da uvede ograničenje broja turista koji istovremeno mogu da borave u Starom gradu, kako bi zadržao status Svetske baštine UNESCO-a, ali i da bi sačuvao svoje istorijsko nasleđe za buduće generacije.

Problem je u tome što mnoge zemlje sada uživaju u rastu popularnosti, ne shvatajući da su na korak od prekomernog turizma i sebi postavljaju veoma ambiciozne ciljeve. Aerodromi se šire, broj low cost letova raste (čine 31% ukupnog avio saobraćaja u 2018, a za neke destinacije i mnogo veći procenat) i ugrožene destinacije bi što pre trebalo da naprave strategije na nacionalnom nivou za rešavanje ovog nimalo naivnog problema.

Evo koji gradovi su ugroženi prevelikim brojem turista. Saznajte i kako se top destinacije bore protiv prekomernog turizma, šta turistički agenti savetuju ovim povodom, a obavezno pročitajte i savete za izbegavanje redova i gužvi na popularnim destinacijama.

Ostale zanimljive vesti pročitajte ovde.

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

X