Verovali ili ne: Turističke atrakcije Saudijske Arabije
Krunski princ Saudijske Arabije, Muhamed bin Salman, nada se da će do 2030. godine turizam donositi prihode u visini 10% bruto domaćeg proizvoda, a u tu svrhu, zemlja će intenzivno raditi na promociji svojih turističkih atrakcija – od 2.000 godina starog lokaliteta na Listi svetske baštine UNESCO-a, do najdužeg, najvišeg i najbržeg rolerkostera na svetu.
Saudijska Arabija će ovog meseca konačno početi da izdaje turističke vize, i nada se da će privući veliki broj posetilaca. Do sada, vizu za ulazak u ovu možda najkonzervativniju zemlju na planeti mogli su da dobiju samo hodočasnici (za putovanje u Meku, Medinu i Džebu), oni koji putuju poslovno ili imaju porodicu u Saudijskoj Arabiji.
Osim Meke, koju godišnje poseti više miliona muslimanskih vernika na svetom hodočašću (hadžiluku), jedna od atrakcija čije vreme tek dolazi je Madain Saleh, drevni nabatejski grad u regiji Al-Ula, koji se nalazi na Listi svetske kulturne baštine UNESCO-a. Prema sporazumu koji je Saudijska Arabija potpisala sa Francuskom, ovaj lokalitet će biti zaštićen i prilagođen za turističke posete, sa izgrađenom infrastrukturom, uz promociju održivog turizma u regiji. Inače, Madain Saleh, nekada poznat kao Hegra, bio je južna nabatejska prestonica, dok je Petra, danas svetski poznata turistička atrakcija u Jordanu, bila severna prestonica. Grad je hiljadama godina bio deo važne trgovačke rute i mesto susreta mnogih kultura. Ovde se nalazi 131 drevna grobnica od kojih su najatraktivnije one koje su dramatično uklesane u stene.
U saudijskoj pustinji postoje i brojne megalitne strukture stare više hiljada godina, koje su stvorili nepoznati narodi u dalekoj prošlosti. Ovi lokaliteti takođe bi uz malo promocije mogli da postanu veoma zanimljivi stranim turistima.
Ali prestolonaslednik Saudijske Arabije ne cilja samo na strane turiste. Saudijci godišnje troše više od 26 milijardi dolara van kraljevstva, na različite sadržaje, robu i usluge – od luksuznih proizvoda i odmora, do zabave, koju ne mogu da nađu u svojoj zemlji. Princ Muhamed želi ovo da promeni, a budući da je više od dve trećine populacije Saudijske Arabije mlađe od 35 godina, tržište je veliko (zemlja ima preko 32 miliona stanovnika). Zato vlada za domaće i strane turiste razvija tri nova megaprojekta – Qiddiya centar, futuristički grad NEOM i projekat Crveno more.
Projekat Crveno more prostire se duž 100km obale, između gradova Umluj i Al Wajh. Obala i 50 netaknutih ostrva uz nju biće pretvoreni u luksuznu turističku zonu, sa brojnim prvoklasnim hotelima, zabavnim sadržajima i sopstvenim aerodromom. Ovo će biti „poluautonomna zona“, u kojoj će strani posetioci biti izuzeti od najstrožih zakona zemlje, gde neće biti razdvajanja polova i gde će čak moći da se konzumira alkohol. Početak radova na projektu zakazan je za ovu jesen, a završetak 2022. godine, a očekuje se da će država na ovaj način kreirati 35.000 poslova i godišnji profit od rizorta četiri milijarde dolara.
Projekat izgradnje futurističkog grada NEOM-a vredan je 500 milijardi dolara i očekuje se da će biti završen za 30 do 50 godina, kada će biti ozbiljna konkurencija, Dubaiju, Abu Dabiju i Dohi. Radovi su u toku i prva faza će biti gotova 2025. godine, a saudijska vlada očekuje da će ovaj grad preuzeti primat kao centar poslovanja, trgovine i zabave u regionu.
Qiddiya je novi centar zabave, sporta i kulture u zemlji, a od Rijada udaljen oko 40 minuta vožnje. Radovi su u toku i u okviru centra posetioci će moći da uživaju u neverovatnom spektru sadržaja – tematskim i akva parkovima i zabavnim vožnjama, raznovrnoj ponudi sportskih aktivnosti i prefesionalnih terena, adrenalinskim iskustvima, programima koji istražuju prirodu, muzejima, galerijama i brojnim kulturnim sadržajima. Qiddiya je zamišljena kao destinacija koja je otvorena 24h dnevno, a jedan od najzanimljivijih za sada potvrđenih sadržaja je Six Flags. Ovaj tematski park najavio je 28 spektakularnih vožnji, od kojih će 12 biti novi svetski rekorderi. Budući da su Saudijci prošle godine potrošili oko 10 milijardi dolara na zabavne aktivnosti van svoje zemlje, očekuje se da će domaći zabavni parkovi doživeti veliki uspeh.
Turizam trenutno ukupnim prihodima Saudijske Arabije doprinosi sa samo 2%, ali uz ova tri velika megaprojekta, država procenjuje da će se situacija znatno promeniti i da će raj procenat skočiti na 10%. Do sada je turizam bio gotovo isključivo verski, a iako se očekuje da će i broj muslimanskih hodočasnika porasti i do 10 puta do 2030. godine, zahvaljujući novim atraktivnim sadržajima i stimulansima, Saudijska Arabija se nada da će otvoriti i neka potpuno nova turistička tržišta. Nakon jako loše slike koju je svetska javnost stekla o ovoj zemlji zbog političkog ubistva novinara Džamala Kašogija prošlog oktobra, država se nada i da će turizam pomoći da se popravi imidž Saudijske Arabije u svetu.
Upoznajte 10 besplatnih atrakcija Dubaija, drugu stranu Abu Dabija, Jordan – oazu mira na Bliskom istoku, a pročitajte i šta treba da znate pre putovanja u Dohu. Možda vas zanima i kako izgleda halal odmor.
Skorašnji komentari