Koliko zarađuju zaposleni u avio saobraćaju?
Vreme je završetka školske godine kada maturanti polažu ispite i planiraju nastavak školovanja koje će im jednog dana odrediti budućnost.
Neko od njih će se možda odlučiti za posao u avio saobraćaju, a to je sektor koji ima budućnost.
Pratimo stalno vesti o nabavkama novih aviona. Aviokompanije naručuju na desetine i stotine novih aviona, isporuke u fabrikama se dešavaju svakodnevno, a tim avionima neko treba i da upravlja. Piloti su odavno već deficitarno zanimanje, što im konstantno diže cenu. Sa stalnim povećanjem saobraćaja raste potreba i za drugim zanimanjima u avijaciji. Ova delatnost oduvek važi za jednu od najbolje plaćenih, a evo koliko ko od njih zarađuje.
Piloti
Pilotske zarade su najviše u avio saobraćaju, ali su ujedno i sa najvećim rasponom. Zarada se pilotima obračunava na osnovu staža, sati leta, statusa i tipa aviona kojima upravljaju. Ona može da varira od 20.000 evra godišnje pa do 150.000 evra ili čak i više. Piloti početnici na malim turboelisnim avionima zarađuju najmanje, a njihove kolege koje počinju da rade na manjim mlaznjacima imaju 50 do 70 hiljada evra godišnje. Oni na većim mogu da zarade od 70 do 100 hiljada, a svi oni jednog dana kada postanu kapetani mogu da zarade mnogo više.
Kapetani na najvećim avionima i sa desetogodišnjim iskustvom imaju najveće zarade. Pilot-kapetan na džambo džetu koji ima najmanje deset godina staža može da zaradi i 12.000 evra mesečno. Osim sati provedenih u vazduhu pilotima se u osnovicu zarade računaju i sati potrošeni na zemaljske poslove kojih ima čak i više. Svaki let izisuje pripreme, a tu si i dežurstva koja se plaćaju zatim obučavanje mlađih kolega.
Kontrolori letenja
Na drugom mestu po visini zarade su kontrolori letenja. Ove dve profesije su inače među najplaćenijima na svetu. Čak i kod nas, piloti i kontrolori imaju visoke plate koje su možda niže nego drugde u svetu ali su za naše ulove astronomske.
U svetu kontrolori letenja obično zarađuju od 50 do 75 hiljada evra godišnje. I u ovom poslu zavisi sve od staža i pozicije. Postoje oblasna i aerodromska kontrola i razni nivoi odgovornosti i zaduženja. Takođe u ovom poslu se velika pažnja poklanja opštem zdravlju osoblja i striktno se pazi da ne budu izloženi stresu ili umorni. Njihovo radno vreme, ono provedeno ispred radara, je ograničeno, a njihovo slobodno vreme je tek poluslobodno jer imaju obaveze da se odmaraju, relaksiraju ali i fizički vežbaju kako bi bili potpuno fit.
Vazduhoplovni maršal (šerif)
U SAD postoje šerifi u civilu koji su obavezna pratnja na svakom komercijalnom, putničkom letu. Oni su naoružani i obučeni da mogu da deluju untar aviona, tokom leta, ukoliko se dogodi bilo kakav incident ili se avion i putnici dovedu u opasnost. Ovaj posao je treći najplaćeniji u avio industriji, ali treba imati u vidu da ne postoji svuda u svetu. Čak, može da se desi da postoji samo u SAD. Šerifi u avionima zarađuju oko 60 hiljada evra (70 hiljada američkih dolara).
Avio mehaničari
Četvrta najviša plata u avio industriji je rezervisana za avio mehaničare. Oni rade u MRO kompanijama koje rade popravke, provere i održavanje aviona. Njihova zaduženja su kompleksna i bave se motorima, stajnim trapom i drugim sistemima koji su sastavni deo svake letelice. Njihovo školovanje je dugotrajno i skupo, oni moraju da prođu brojne sertifikacije i na kraju da obavljaju izuzetno odgovoran posao prateći najviše standarde. Mogu da zarade i do 50 hiljada evra godišnje u zavisnosti od firme u kojoj rade. U ovoj delatnosti su i razlike najveće u zavisnosti od tržišta na kome se kompanija nalazi. Naši avio mehaničari, na primer, zarađuju daleko manje nego njihove kolege na Zapadu, Bliskom istoku ili u Aziji.
Dispečer leta
Veoma važno zanimanje koje često ostaje ispod radara, a mnogi i ne znaju da postoji. Dispečer leta je operativac koji se bavi pripremama za svaki let. On mora da poznaje u dušu i avion i aviokompaniju, da prati vremenske prilike, rutu, aerodrom i da sve to analizira i na kraju napravi besprekornu pripremu za let. Ovaj dinamičan, zanimljiv i veoma odgovoran posao je i dobro plaćen. Ne znamo kako je kod nas u Srbiji, ali u svetu se na ovom radnom mestu može zaraditi od 40 do 50 hiljada dolara godišnje.
Avio tehničar
Linijsko održavanje (i inspekcija) aviona je obavezno pred svaki let. Ono se obavlja na aerodromima pre poletanja i čini sastavni deo procedura u okviru priprema za let. Ovaj odgovoran posao obavljaju avio tehničari. Oni su zaduženi za obavljanje manjih kvarova i nedostataka. Njihova godišnja plata u svetu je oko 40 hiljada evra, ali je kod nas ona znatno niža.
Kabinsko osoblje
Iako najpopularnije zanimanje u avijaciji, posao kabinskog osoblja se nalazi tek na sedmom mesto po visini zarada. Stjuardese i stjuardi zarađaju od 30 do 40 hiljada evra, ali su razlike u ovom poslu velike. Najmanje zarađuju oni koji rade u domaćem saobraćaju, na kratkim linijama i na manjim, turboelisnim avionima. Veće su zarade u intekontinentalnom saobraćaju, na velikim mlaznim avionima. Najveća primanja imaju oni koji rade u kabini biznis ili prve klase, a primanja generalno zavise i od staža i sati leta.
Za razliku od ostalih zanimanja u avio saobraćaju, kabinsko osoblje ima i brojne povlastice. Oni mogu da putuju privatno uz takozvane servisne karte, pa čak i da vode svoje članove porodica. Na dugim letovima imaju plaćen smeštaj i hranu u hotelima, kao i obavezno propisano vreme za odmor. Njihov posao im tako donosi i mogućnost da upoznaju svet i da vide daleke gradove što, mnogi će se složiti, nema cenu. Tu možda i leži odgovor kako je ovo zanimanje toliko popularno.
Tiketing agenti
Zemaljsko osoblje aviokompanija čine i tiketing agenti. To su osobe koje se bavi rezervacijama putnika na samim aerodromima. Oni rade u kancelarijama i na šalterima aviokompanija i posao im je da rade rerutiranja u slučajevima potrebe, da izdaju i menjaju karte, naplaćuju dodatne usluge. Zarađuju od 1000 do 2000 evra mesečno.
Sa pilotima je uvek zanimljivo. Jedan golišavi pilot je uznemirio javnost zbog čega je kažnjen. Ako se pitate šta jedu piloti tokom leta evo odgovora. Da nije baš sve tako sjajno dokaz je i vest da su britanski piloti tužili aviokompaniju zbog udisanja toksina.
Ostale zanimljive vesti pročitajte ovde.
31. maj 2020.
Zdravo, vaš članak je veoma detaljan, ali imam par pitanja i nadam se da ću dobiti odgovor.
Da li su plate koje ste napisali godišnje ili mesečne i gde se treba školovati da bi postao pilot ili kontrolori leta? Hvala!
29. avgust 2020.
Da biste postali pilot treba se školovati u jednoj od avio škola – smatsa akademija u Vršcu, prince avijacija, ili nekoliko drugih.
31. avgust 2020.
Za kontrolora letenjaVam treba škole kontrole letenja tzv Ab initio. Na Taj „kurs“ Vas šalje kompanija/ pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi nakon provedenog postupka selekcije. Posle uspešno završenog tog kursa (3-12 meseci) idete na obuku na radnom mestu ( dužina varira ali od 9 meseci do 24meseca) i nakon završetka polažete pred komisijom i ako položite dobijate posao sa gorepomenutim nivoima plate. Ima varijanta da pojedinac sam za svoje pare, i da ga niko nije odabrao, završi Ab initio (cca40000€) pa onda da vam neka firma da obuku te vas zaposli po sticanju dozvole. Ozbiljne firme ne primaju kandidate koje nisu selektovale.