Vaši putopisi – Lepote Bugarske – Travel Magazine

Lepote Bugarske

Balčik

Balčik je gradić sa oko 13.000 stanovnika, smešten 30km severno od mesta Zlatni pjasci. U Balčiku se nalazi čuvena palata i letnja rezidencija rumunske kraljice Marije, kao i prelepa botanička bašta. Posebnu zanimljivost predstavlja grandiozni ružičnjak, koji je jedan od najvećih i najlepših u Evropi, na čijem uređenju je rađeno više od 12 godina. Specifičan izgled njenog letnjikovca predstavlja stil koji traži pomirenje između religija, jer minaret nesebično deli prostor sa hrišćanskom kapelom. Palata predstavlja mnogo više od letnje rezidencije, a to je kraljičino utočište za života i neostvarena želja za poslednjim konačištem njenog srca. Plemenita, osećajna, skromna i istinski posvećena humanitarnom radu, kraljica je bila poštovana i izuzetno voljena od strane rumunskog naroda. Postoji mnogo izuzetnih detalja vezanih za život ove kraljice koje vredi pročitati.

U Balčiku se nalazi čuvena palata i letnja rezidencija Rumunske kraljice Marije,

Foto: Balčik, Palata kraljice Marije

Dva italijanska arhitekta Amerigo i Augustin projektovali su izgled palate i botaničke bašte i počeli sa gradnjom 1924. godine. U arhitekturi palate se prepliću gotski, orijentalni i mavarski elemenati. Unutar palate nalaze se izvor čiste vode i fontana. U okviru botaničke bašte mogu se videti 2000 različitih biljnih vrsta iz svih delova sveta. Ova bašta je takođe dom drugoj najvećoj kolekciji kaktusa u Evropi.

Putujući ka severu Bugarske, od Varne prema Balčiku (45km), prošli smo priobalnim delom, pored plaže Zlatni pjasci, na koju nismo svraćali, ali sam uspela da vidim koliko je velika i lepa ta plaža. Danas su Zlatni pjasci najelitniji deo Bugarske rivijere, a odmah za njim je Sunčev breg. Prioritet ipak dajem poseti botaničkoj bašti u Balčiku i već pri prvim koracima unutar bašte se uveravamo koliko smo bili u pravu što smo vreme posvetili ovom raju od ruža, cvetova, kaktusa svih boja i veličina uokvirenim prelepim morem u pozadini. Bili smo zadivljeni i zatečeni šarenilom oko nas, te nismo znali gde prvo da se fotografišemo.

već pri prvim koracima unutar bašte se uveravamo koliko smo bili u pravu što smo vreme posvetili ovom raju od ruža, cvetova i kaktusa svih boja

Foto: Balčik, Botanička bašta

Sozopol

Ovaj drevni primorski grad ima oko 5000 stanovnika i nalazi se južno od Burgasa i Sunčevog Brega od koga je 70km udaljen. Sozopol je jedan od najstarijih gradova Bugarske crnomorske obale, kojeg su osnovali grčki kolonisti iz Mileta još u 7. veku p.n.e. Njegov stari naziv je bio Apolonija. Grad krase njegove mirne vode i čiste plaže kao i stari grad. U blizini se nalazi i selo Ravadinovo sa svojim velelepnim dvorcem.

Dva od pet malih ostrva koja poseduje Bugarska na obali Crnog moru su odmah ispred Sozopola. Najveće bugarsko ostrvo je Sveti Ivan, sa površinom od 0.66km². Na njemu se nalaze ostaci manastrirskog kompleksa iz 5. veka. A nekoliko stotina metara dalje je i ostrvo Svetog Petra, udaljeno samo 920m od poluostrva Stolet, na kome se nalazi stari grad Sozopol. Dvorac u Ravadinovu nije istorijsko mjesto, već turistička atrakcija. Zauzima površinu od 30.000 kvadrata, i građen je od kamena kao srednjovjekovni viteški zamak.

Dvorac u Ravadinovu nije istorijsko mjesto, već turistička atrakcija

Foto: Dvorac Ravadinovo u Burgasu

Pre nego smo obišli Sozopol, svratili smo u zamak Ravadinovo, koji je udaljen 5km od Sozopola sa lepo obeleženim smernicama za kretanje kao i svuda po Bugarskoj. Tada su radovi na izgradnji i sređivanju bili u toku, ali i pored toga naše oduševljenje je bilo na visokom nivou, jer je vrt prelepo uređen kao i sam zamak. Stari grad Sozopol je stilski jako sličan Nesebaru i vrlo lako ga je obići. Vredan je posete i ima mnogo starih srednjovekovnih crkava, zidina i kula. Ipak, tu se ne zadržavamo mnogo, već put nastavljamo ka Burgasu.

Burgas

Burgas je četvrti po veličini grad u Republici Bugarskoj, u jugoistočnom delu zemlje (oko 200.000 stanovnika). Grad Burgas je poznat kao najveća bugarska luka na Crnom moru, a rivijera oko grada je veoma značajna turistička oblast u državi. Od Sunčevog brega Burgas je udaljen 37km. Burgas je prvobitno bio starogrčko naselje Pirgos na mestu tračanske naseobine. U doba starog Rima ovdje se razvilo vojno naselje Deulcijum. Vekovima je grad bio u senci mnogo značajnijeg Nesebara. Tokom srednjeg veka grad je zadržao grčki karakter. U 15. veku grad je konačno pao pod vlast Osmanlija. Godine 1885. grad je postao deo savremene bugarske države. Od tada grad je potpuno promenio izgled i dobio crte „evropskog grada“.

Posebno je po razvoj grada bila značajna izgradnja željezničke veze sa Sofijom 1903. godine. Grad je postao poznat po Festivalu figura od peska. Prvi festival peščanih figura u Burgasu je održan 2008. godine u julu mesecu. Ovom festivalu prisistvuju svetski poznati umetnici. Ova manifestacija se od tada održava svake godine na otvorenom u Morskoj bašti kod hotela Park, u trajanju od dva meseca od jula do polovine septembra. Motivi su različiti, prave se razne figure, najčešće likovi iz crtanih filmova, dvorci i sl. Koristi se po nekoliko tona peska, a sama manifestacija privlači na hiljade posetilaca. Za decu je obezbeđen poseban prostor gde i oni mogu praviti sopstvene figure.

Grad Burgas je poznat kao najveća bugarska luka

Foto: Burgas, festival figura od peska

U Starom centaru grada vredno je obići Trg Trojkata (Ploštadi Trojkata), na kome se nalazi očaravajuća fontana i Spomenik Sovetskim oslobodiocima. Tu je i pijaca na otvorenom, a u blizini se nalazi monumentalna crkva Svetih Ćirila i Metodija, sa dva tornja i tri kupole, koja je simbol grada. Stari centar grada je prepun butika i kafea.

I Burgas nas je oduševio svojom lepotom i sređenošću kao i svi gradovi koje smo do tada posetili u Bugarskoj. Obišli smo Festival figura od peska gde smo zadivljeno gledali u perfektno izvajane skulpture i čudili se koliko su vešte ruke umetnika da od tako rastresitog materijala stvore stabilne figure. Saznali smo da se nešto dodaje u sastav peska i tako one opstaju do nekoliko meseci pre nego što se raspadnu. Potom smo obišli deo starog grada i priobalni deo Morske bašte koja je prepuna cveća i fontana. Stižem da bacim pogled i na plažu, koja je prelepa i mami nas da ostanemo duže, ali nažalost put nastavljamo dalje, uz obećanje sebi da ova mesta moramo ponovo videti i detaljnije obići.

Burgas je prvobitno bio starogrčko naselje Pirgos na mestu tračanske naseobine

Foto: Burgas, Morska bašta

Desetog dana našeg boravka u Sunčevom bregu, krećemo nazad ka Beogradu, ali usput nas čeka još jedna poseta koju smo zacrtali kao obaveznu na našoj ruti obilazaka po Bugarskoj. Nakon četiri sata vožnje od Crnog mora prema unutrašnjosti, čeka nas iznenađenje – još jedan prelepi grad, grad Plovdiv.

Plovdiv

Plovdiv je drugi po veličini grad Bugarske i sedište istoimene Plovdivske oblasti (oko 380.000st). Grad ima istoriju dugu 8.000 godina i spada u najstarije evropske gradove. Grad se nalazi u Trakijskoj niziji na obema obalama reke Marice i u podnožju Rodopskih planina. Plovdiv je jedan od najstarijih evropskih gradova, stariji od Rima, Atine i Konstantinopolja. Prvi tragovi civilizacije potiču iz mikenskog perioda.

Plovdiv je bio poznat kao tvrđava Eumolpija (danas brdo Nebet tepe). Godine 342. p.n.e. grad je osvojio Filip II Makedonski, otac Aleksandra Velikog, koji mu je dao ime Filipolis. Kasnije, grad je postao nezavisan, a poslije je ušao u sastav Rimskog carstva pod imenom Trimontium (grad na tri brega). Tada je bio glavni grad provincije Trakije. Najvažniji rimski vojni put na Balkanskom poluostrvu (Via Militaris), prolazio je kroz ovaj grad. To je najslavniji period u istoriji grada. Rimljani su u gradu sagradili mnoge javne zgrade, groblja, kupališta i pozorišta.

Danas se u gradu mogu videti mnoge ruševine građevina iz ovog perioda. U samom centru starog grada nalazi se Odeon – antički forum, građanski centar Filipolisa, koji zauzima 20.000m². Razvijao se od 1. do 5. veka n.e. Antički teatar je izgrađen početkom 2. veka n.e. od strane rimskog cara Trajana i bio je jedan od najvažnijih objekata u tadašnjem Trimontiumu. U amfiteatar je moglo da sedne od 5 do 7 hiljada gledalaca. Antički stadion je izgrađen u 2. veku n.e. za vreme rimskog cara Hadrijana. Stadion je 250m dug i 50m širok. Dužina piste je 180m. Hisar kapija oko Hisar tvrđave, je unikatni arhitektonski-istorijski ansambl, jedan od simbola Plovdiva. Na tom mestu vrata postoje od davnina. Ispod uličnog trotoara (kaldrme) se nalaze temelji, iz rimske epohe, verovatno od 2. veka. Trenutni izgled je od srednjovekovne prepravke od 12-14. veka.

Foto: Plovdiv, Antički teatar

Nebet tepe brdo je istorijski deo grada, podignut na šest šumovitih brežuljaka zvanih tapeta. Još početkom 20. veka bilo ih je sedam, ali je jedno od njih Markovo tepe razgrađeno. Ti brežuljci se zovu: Džendem tepe, Bunardžik tepe, Sahat tepe, Nebet tepe, Džambaz tepe i Taksim tepe. Na posljednja tri prostire se najuži centar grada. Nebet tepe brdo je locirano na 203m n.v. Na ovom brdu se nalaze arheološki ostaci stare Tračke tvrđave, izgrađene u 3. veku p.n.e.

Pored ovih najvažnijih arheoloških lokaliteta tu su i vrlo važni objekti za obići: Crkvu svete Marine, Crkvu Konstantina i Jelene, crkvu Svete nedelje, Crkvu Svete Bogorodice, Džumaja džamiju, kuću Rutora, Lamartin kuću, Balabanov kuću, Hindilijan kuću, Nedković kuću, Gradsku galeriju, Zlatnu galeriju, Etnografski muzej i Muzej bugarskog preporoda.

Plovdiv ima istoriju dugu 8000 godina i spada u najstarije evropske gradove

Foto: Plovdiv, deo starog grada

S obzirom da nam je Plovdim bila usputna stanica za odmor i obilazak centralnih znamenitosti, i ovaj izuzetni grad beležimo na našoj mapi ponovnih obilazaka, jer je dragocen za neko dublje istraživanje i boravak u njemu. Put nastavljamo dalje sa blagom tugom u srcu, jer iako se vraćamo kući, more i sva mesta koja smo obišli nerado napuštamo jer smo svih deset dana uživali u čarima i lepotama Bugarske, dajući sebi prostora i vremena da što više vidimo za tako kratko vreme. Zaista je vredelo sve ovo videti, a verujem da je to što smo obišli bio samo mali deo bogatstva od onoga što još Bugarska može da ponudi.

Autorka teksta i fotografija: Marijana Jelača

Podelite ovaj članak...
94Shares

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *