Bezbednosne procedure u avionu. Zašto su neophodne?
Avio kompanije se na različite, ponekad veoma kreativne načine, dovijaju kako bi ubedile putnike da pažljivo saslušaju bezbednosne procedure koje im kabinsko osoblje demonstrira pred poletanje. Neke, na primer, angažuju popularne ličnosti za tu svrhu kako bi privukli pažnju putnika.
I pored toga, mnogi od nas se jednostavno „isključe“ čim se ukrcaju u avion, a neki jednostavno ignorišu pravila. U tekstu koji sledi objasnićemo vam razloge koji stoje iza nekih od bezbednosnih procedura na koja nas kabinsko osoblje upozorava i kojih se svakako moramo pridržavati.
Zašto nasloni sedišta moraju biti uspravljeni tokom poletanja i sletanja ?
Prilično je neprijatno da odmah nakon što ste zauzeli vaše mesto u avionu, osoba koja sedi ispred vas, istog časa, spusti naslon svog sedišta. Ne samo da je takvo ponašanje neugodno, već može biti i opasno. Kabinsko osoblje zahteva od putnika da svoja sedišta drže uspravno tokom poletanja i sletanja, jer su to rizične faze leta, kada se iznenadne situacije najčešće događaju i kada nemate vremena za blagovremenu pripremu.
U slučaju prinudnog sletanja ili evakuacije, uspravljen naslon sedišta pomaže ljudima iza vas da brzo napuste svoja mesta. Slično tome, podignuti stočići na vašem sedištu, obezbeđuju prohodnost za vas i putnike koji sede u vašem redu. Isti je razlog zašto se od vas traži da stavite svoje stvari ispod sedišta ispred vas.
Zašto zasloni na prozorima moraju biti podignuti tokom poletanja i sletanja?
Razlozi za držanje zaslona na prozorima podignutim za poletanje i sletanje možda nisu jasni na prvi pogled, ali to nikako ne znači da su manje važni. Kao što smo već napomenuli, ovo su najrizičnije faze leta, a podignuti zasloni omogućavaju kabinskom osoblju i putnicima da lakše i brže uoče eventualne probleme, kao što je recimo, požar na motoru i da odmah obaveste pilote.
Pored toga, u slučaju hitne evakuacije, podignuti zasloni omogućavaju kabinskom osoblju da vide da li je bezbedno koristiti određeni izlaz, kao i da aerodromskom osoblju koje se nalazi izvan aviona, omogući da procene situaciju u kabini. Takođe, vaše oči će se na ovaj način brže adaptirati na spoljnu svetlost, kako bi bolje videli u slučaju evakuacije.
U slučaju prinudnog sletanja, avion bi mogao da se nađe u mraku. Svetla su prigušena, kako bi se vid što pre prilagodio noćnim uslovima u slučaju evakuacije, i kako bi putnici i posada mogli da napuste avion u što kraćem roku.
Kada je neophodno zauzeti položaj „Brace“?
Neke demonstracije bezbednosnih procedura uključuju pokazivanje takozvanog „Brace“ (Brejs) položaja, koji bi trebalo da se zauzme ukoliko dobijete takvo uputstvo od kabinskog osoblja. Najčešće, ovo podrazumeva savijanje tela napred sa nogama čvrsto na podu. Glavom što je moguće bliže površini u koju ćete verovatno udariti, a to je obično sedište ispred vas. Ruke podignute kako bi zaštitile obe strane glave.
Položaj „Brace“ se koristi tokom prinudnog sletanja, uglavnom da bi se sprečile inercione povrede.To su povrede koje nastaju kao rezultat naglog ubrzanja ili usporavanja. Najčešće nema potrebe da zauzmete položaj „Brace“ tokom turbulencije, osim ako ona nije veoma ozbiljna.
Da treba da da se pripremite za položaj „Brace“ znaćete jer će kabinsko osoblje glasno komandovati – „Brace!!“, ili ćete instinktivno osetiti potrebu da zaštitite glavu i da se nagnete napred.
Tokom turbulencije, trebalo bi da vežete pojas. Nije neophodno da postavite svoje sedište uspravno ili zatvorite stočić ispred vas, jer se ne očekuje evakuacija, ali možda ćete morati da se postarate da se eventualne tečnosti koje su ispred vas ne proliju, ili da obezbedite predmete koji bi mogli pasti.
Zašto je potrebno da svoje telefone stavite u režim „Airplane“?
Pre 2013. gpdine uređaji poput mobilnih telefona morali su da budu potpuno isključeni za vreme poletanja i sletanja. Ta uredba je nakon te godine ublažena, kako bi se omogućila upotreba telefona ali samo u režimu „Airplane„. Ovo pravilo je prvobitno uvedeno jer je postojala mogućnost da signali iz telefona mogu da se mešaju sa radio vezom u pilotskoj kabini, kao i da ometaju komunikaciju sa kontrolom letenja.
Sprovedena su rigorozna testiranja, a sistemi letenja su dodatno unapređeni kako bi mogli da prevaziđu problem ove vrste. Obzirom da avio-kompanije ne žele nikakve kompromise kada je bezbednost u pitanju, uredba je i dalje na snazi. Moguće je da bi neka nova, nedovoljno proverena tehnologija i dalje mogla da predstavlja rizik, pa se putnicima i dalje savetuje da se pridržavaju pravila da svoje telefone i dalje drže u režimu „Airplane“ iz bezbednosnih razloga.
Zašto nikako ne bi trebalo da ponesete svoju torbu tokom iznenadne evakuacije?
Potrebno je da se iz aviona evakuišete što je brže moguće – tačnije u roku od 90 sekundi. Postoje i drugi razlozi zbog kojih ne bi trebalo da zgrabite svoju torbu ili druge stvari tokom „emergency“ situacije u avionu. Tokom evakuacije, vaša torba može zauzeti prostor koji bi druga osoba mogla da koristi. Mogla bi se zapetljati, saplesti ili udariti nekoga i na neki način probiti ili oštetiti tobogan za evakuaciju.
Od putnika koji nose obuću sa visokim potpeticama, zahteva se da ih skinu u slučaju hitne evakuacije. Postoji rizik da probuše tobogan.Takođe, nije preporučljivo nositi japanke tokom leta, jer nisu odgovarajuća obuća za brzu i bezbednu evakuaciju.
13. jul 2024.
Naravno da su neophodne, i treba ih se pridržavati. Kad sam poslednji put letela Royal charter service-om palo mi je u oči da stjuardese drže ruke iza leđa dok se ukrcavamo. Posle sam pročitala da to rade iz pristojnosti, da ne bismo videli da nas prebrojavaju, a one drže neki brojač iza leđa. Ima dosta bezbednosnih procedura i pravila, ali ne treba pokušavati da ih zaobiđete.