Saveti – Priča iza nastanka najstarijeg pariskog mosta – Travel Magazine

Priča iza nastanka najstarijeg pariskog mosta

Priča iza nastanka najstarijeg pariskog mosta

Iako u bukvalnom prevodu Pont-Neuf znači “Novi most”, jedan od simbola grada je ujedno i najstariji most Pariza. Dugogodišnji ukras Sene povezuje obalu Goš (Gauche) sa obalom Druat (Droite), a to se najbolje vidi sa zapadne strane ostrvceta Il du la Site (Ile de la Cite), koji predstavlja srce srednjovekovnog Pariza.

Pont-Neuf je kameni most koji je građen između 1578. i 1607. godine. Konstrukciju je odobrio tadašnji francuski kralj Anri III (Henry III), koji je postavio kamen temeljac 31. maja 1578. Ovom svečanom činu prisustvovala je kraljeva majka, kraljica Katarina Mediči (Catherine Medici) kao i njegova supruga, kraljica Lujza od Lorena (Louise de Loraine).

Izgradnja konstrukcije je ipak završena tek za vreme vladavine  Anrija IV (Henry IV), a od probijanja rokova došlo je usled pobune protiv kralja (1588-1589). Čim je kompletna konstrukcija završena, kralj Anri IV je odredio da Giljam Maršant (Guillaume Marchand) i Fransoa Petit (François Petit) modifikuju inicijalni plan.

Već tada je donet presedan u vezi mosta. Naime, umesto da most sadrži kuće ili trgovine, kao što je bio običaj do tada za sve mostove, Pont Neuf je bio prvi koji u planu nije imao ništa od toga.

Kako se izgradnja bližila kraju, kralj je odlučio da je to najbolji momenat da otvori trg između palate Palate de la Site (Palais de la Cite) i zapadnog dela, gde most oko sredine prolazi ostrvo Il du la Site (Ile de la Cite). Danas se taj kraljevski trg – jedan od prvih u Parizu sa Trgom Vož (Place des Vosges) naziva i Trg Dafne (Place Dauphine).

Prvi most sa šinama i trotoarima u Parizu

Nakon što je završen, Pont-Neuf je bio jedini most koji je iskoristio punu širinu reke Sene. Takođe je bio prvi most koji je imao šine sa trotoarima, ne bi li zaštitio prolaznike od konja i prašine.

Odmah po završetku izgradnje, iznad svakog stuba, u udubljenjima u zidu postavljena su obeležja u obliku polumeseca. Ova obeležja su označavala mesta na kojima su trgovci mogli da prodaju svoja dobra. Na mostu su u početku bila držana javna čitanja kao i nastupi muzičara koji su bili zabava za sve prolaznike. Knjige su inače prodavnci izlagali na zidu, uz pomoć kožnih trakica koje su kačili na ogradu.

Najlepsi detalj mosta su dekorativni Maskaroni

Foto: 139904 from Pixabay

Jedan od ukrasa i prepoznatljivih detalja mosta je dekor koji je iskorišćen za kamenu ivicu mosta. U pitanju je 381 skulptura Maskarona (Mascaron – popularni dekor u obliku ljudskog lica, groteksnog izgleda).

Velika restauracija mosta urađena je pre 13 godina

Most je 1889. godine bio dodat na listu istorijskih spomenika od značaja za Francusku. Devedeset i dve godine kasnije Pont-Neuf zajedno sa obalom Sene postaje deo Unescove liste svetske baštine.

Pont Neuf ima dva razlicita dela

Foto: Skeeze from Pixabay

Pont-Neuf je inače dugačak 238 metara, širina mu je 20.5 metara (11.50 metara za saobraćaj i 4.50 metara za svaki trotorar). Zanimljivo je da most ima dva različita dela. Onaj koji se oslanja na desnu obalu ima potpornih sedam stubova, a onaj što je na levoj obali ima pet.

Saznajte sve o najdužem visećem mostu na Zapadu, kao i priču iza čuvenog mosta na reci Kvaj. Pročitajte i zašto je jedan most poseban u Vijetnamu.

Ostale zanimljivosti pročitajte ovde. 

Podelite ovaj članak...
94Shares
Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

X