Stereotipi turista – manje ili više opravdani kliše
Stereotipi turista – možemo slobodno reći da gotovo svaka nacija poseduje svoj stereotip, manje ili više opravdano. Loran Tiso, istoričar turizma i profesor na Univerzitetu u Nojšatelu u Švajcarskoj, objašnjava neke od najčešćih klišea.
„Nemci uvek putuju u sandalama“
Nemačkog turistu često prepoznate po jednom detalju: čarape u sandalama. Ovo je problem modnog ukusa koji se pojavio nastankom Birkenstock cipela 1774. godine. Ove skoro ortopedske cipele su dizajnirane da budu što udobnije. Vek kasnije, prihvatili su ih gotovo svi Nemci, sa ili bez čarapa. Kada su putovanja uzela maha, krajem 1930-ih, nemački turisti su ponosno pokazivali svoje otvorene cipele. „Danas ovaj stereotip važi za sve zemlje severne Evrope, od Skandinavskog poluostrva do Danske i Holandije“, objašnjava Loran Tiso.
„Francuzi loše mirišu“
Ovaj stereotip najviše važi za francuske putnike kada putuju u inostranstvo. U pitanju je reputacija koju Francusi zapravo duguju Luju XIV i njegovom dvoru. Naime, Versajska palata je u to vreme, bila paradoksalno najmanje čisto mesto u kraljevstvu. Toaleti su bili vrlo jednostavni, a kupatila prilično retka. Ljudi su se tada plašili da će voda preneti bolesti„, ističe Tiso. Upravo suprotno, smatralo se da ih prljavština štiti. Umesto da se kupaju, plemići i kralj su se samo prskali parfemom…
„Italijani su zavodnici“
Činjenica je – Italijani imaju reputaciju pravih zavodnika, sa mačo crtom. „To je pitanje kulture“, kaže profesor. „Italijani su izrazito društvena bića. I često se u tom kontaktu sa drugima ispoljava srdačnost koja je poželjna u društvu“, objašnjava Loran Tiso. Što je neko uspešniji, to će biti privlačniji drugima. Međutim, Italija je izrazito katolička zemlja i upravo crkva dugo nije ostavljala ženama puno prostora.
„Britanci previše piju“
Poznato je da Britanci dobro podnose velike količine alkohola. Da li sa dobrim razlogom? Nekoliko naučnih studija je sprovedeno poslednjih godina, i prema tim izveštajima, Britanci su među ljudima koji najviše piju na svetu. Taverne su bila prva mesta koja su nudila pansion i prenoćište putnicima, a pojavile su se za vreme Rimskog carstva i služile su uglavnom piće na bazi ječma, neku vrstu preteče piva. Vrlo brzo su se ova mesta, tzv. „Ale Houses„, kako su ih zvali u srednjem veku, proširila širom Engleske.
Godine 1393. nastali su pabovi. U to vreme kralj Ričard II ih je primorao da se predstave javnosti postavljanjem karakterističnog znaka – štapa, komada drveta ili grane drveta iznad ulaznih vrata. Drugo objašnjenje koje istoričar navodi za vanserijsku konzumaciju alkohola, jeste vreme. Alkohol pomaže da se „zaboravi“ loše vreme i hladnoća. Zato se ovaj kliše tiče i Bretonaca.
„Amerikanci su neobrazovani“
Sjedinjene Američke Države su mašina za kreiranje fantazija i stereotipa. Jedan od najpoznatijih je njihov navodni nedostatak obrazovanja. Amerikanci idu toliko daleko da misle da je London – glavni grad Španije. „Za ovo postoji nekoliko objašnjenja“, kaže stručnjak. „Pre svega, istorija Sjedinjenih Američkih Država datira od 1492. godine, kada je Kristofor Kolumbo otkrio kontinent. To je relativno nova država u poređenju sa Velikom Britanijom ili Francuskom, na primer. Realno, istorija Amerike počinje sa prvim seobama naroda iz Azije tokom praistorije, ali su ti narodi do dolaska Kolumba, živeli izolovani od „Starog sveta“.
Drugi razlog za ovu reputaciju u inostranstvu je veličina zemlje. Sjedinjene Države su 17 puta veće od Francuske. Nije ni čudo što je potrebno malo više vremena da se zainteresujete za geografiju sveta kada živite u tako velikoj zemlji.
Na kraju, ali ne i manje važno, od Hladnog rata pa do pre desetak godina, Sjedinjene Američke Države su bile jedina svetska supersila. Titula koja je pojačala njihovo patriotsko osećanje i fokus na nacionalno.
„Kinezi nemaju manire“
U Evropi, Kinezi nisu poznati po svojoj prefinjenosti. Poznati po tome što bučno piju i jedu, ispuštaju gasove, pljuju i podriguju bez stida u javnosti. Kako Tiso ističe, ovo je takođe pitanje kulture. „Kina je veoma dugo ostala izolovana i okrenuta ka sebi. Prošlo je tek nešto više od dvadeset godina otkako se zemlja otvorila i njeni stanovnici počeli da putuju. Tako da turisti ne poznaju uvek najbolje kulturu i kodekse ponašanja u zemljama koje obilaze. Pored toga, većina njih govori malo ili nimalo engleski, što može dodatno otežati njihovu integraciju. U svakom slučaju, tema je dobro poznata i zabrinjava kineske lidere. U nekoliko navrata poslednjih godina, vlada je čak pokrenula reklamne kampanje pozivajući turiste da budu pažljiviji kada putuju u inostranstvo.
„Japanci su previše civilizovani“
Japanci su u prednosti kada su stereotipi u pitanju. Dok Nemci imaju reputaciju staromodnih, Francuzi da smrde, a Amerikanci da su neobrazovani, japanski turisti su „previše civilizovani“ u očima sveta, kaže stručnjak za turizam. I sa dobrim razlogom, „pravila učtivosti u japanskoj kulturi, inspirisana šintoističkom religijom (drevnim verovanjima) i samurajskim kodeksom, propovedaju poštovanje lepog ponašanja na prilično strog način. Vekovima kasnije, nasleđe ovih pravila i dalje postoji. Ko se ikada vozio metroom u Japanu može to potvrditi! Još jedan razlog za ovu ljubaznost, pa čak i za ovu preteranu strogost, je taj što Japan poštuje kulturu srama. Od malih nogu u školi, Japanci se uče, uz ponižavajuće sankcije, redu i poniznosti. Zato, pazite ako se usudite da preteknete nekoga u redu!
5. jul 2022.
Stereotipi nikada nisu istiniti, to je sasvim sigurno. A sve i nekako, ali da su Japanci previše civilizovani? Pa zar tako nešto postoji?
Volim Japan i Japance. Volela bih i da se tamo preselim. Da mogu, sutra bih pozvala medjunarodne selidbe Pro move, i tišla da živim tamo. Nema urednije ni čistije zemlje na svetu. Ko god je otišao tamo na mesec dana, ostao je zauvek. Japan ima neku svoju, posebnu magiju, tako da kad jednom osvoji – ne pušta.