Sve što vas nervira u vezi sa avio saobraćajem postaće još gore posle epidemije – Travel Magazine

Sve što vas nervira u vezi sa avio saobraćajem postaće još gore posle epidemije

Sve što vas nervira u vezi sa avio saobraćajem postaće još gore posle epidemije

Meseci koje smo proveli „između četiri zida“, često ne znajući kada ćemo moći da odemo dalje od prodavnice, kod mnogih su pojačali apetit i želju da putuju.

Frustracija je počela da raste tokom letnjih meseci, kada većina koristi svoje godišnje odmore i kreće na dugo planirana letovanja na obližnje, a nekad i nešto dalje morske destinacije. Trenutno, epidemiološka situacija je takva da je za većinu odmor u Srbiji najizvesniji.

Mediteranske plaže, kratki city break odmori po evropskim gradovima, duga putovanja kolima po Toskani ili Provansi, rečna i prekookeanska krstaranja, tematski obilasci, vinske rute… Sva ova divna putna iskustva za sada su nemoguća i ostaju u domenu maštanja i planiranja za period nakon završetka epidemije korona virusa.

Ali da li će se nakon epidemije baš sve vratiti u normalu? Avio industrija, čiji razvoj proteklih godina je zaslužan za sve dostupnija i jeftinija putovanja, spada u najpogođenije epidemijom. A dugoročni poremećaji u međunarodnom saobraćaju svakako će izazvati značajne posledice i u travel industriji generalno.

Kako ćemo u budućnosti putovati, koje destinacije će nam biti dostupne i koliko će nas putovanja koštati? Ovo su pitanja na koja niko nema precizne odgovore. Ali na osnovu trenutne situacije, predviđanja Svetske zdravstvene organizacije u vezi sa pandemijom i analiza i projekcija finansijskih i stručnjaka iz domena avio i travel industrije, mogu se izvući neke pretpostavke.

Propast avio saobraćaja?

Samo u 2020. godini, obim avio saobraćaja će biti prepolovljen, kažu predviđanja. Većina aviokompanija veruje da se situacija ne može vratiti u normalu pre 2023. godine, u najboljem slučaju.

Čak i tada, posledice će, posebno za velike prevoznike i njihove zaposlene, biti devastirajuće – a putnici, kada počnu da lete, moraće to da plate. A oporavak avio industrije će, nažalost, pogoršati sve ono što nas je pre pandemije nerviralo kod letenja.

Smanjeni obim poslovnih putovanja predstavlja najveću pretnju za avio industriju

Foto: ThePixelman from Pixabay

Izumiranje zlatne koke – rast cena u ekonomskoj klasi

Smanjeni obim poslovnih putovanja predstavlja najveću pretnju za avio industriju. Putnici premium klasa do sada su činili samo oko 5% ukupnog broja putnika, ali čak 30% prihoda. To je prevoznicima omogućavalo da sedišta u ekonomskoj klasi nude po povoljnijim cenama. Ali zbog epidemiije, poslovna putovanja svedena su na minimum, a kompanije sve više koriste platforme i aplikacije za video-sastanke. Ovaj način poslovne komunikacije polako postaje standard. Zato stručnjaci smatraju da je zauvek izgubljeno bar 15% poslovnih putnika, a da će u budućnosti mnoge kompanije poslovna putovanja smanjiti u značajnoj meri. Taj finansijski teret zato će biti prenet na cene karata u ekonomskoj klasi.

Smanjenje obima dugih letova izazvaće rast cena

Dosadašnja iskustva su pokazala da se posledice ekonomske recesije u avio saobraćaju osećaju oko tri godine. Ali ovakva situacija do sada nije zabeležena, a stručnjaci kažu da je posebno pogođeno tržište dugih letova. Oni smatraju da do normalizacije u ovom sektoru neće doći ni za pet godina. U periodu pre početka epidemije ponuda dugih letova i konekcija bila je na vrhuncu, a cene izuzetno konkurentne uz fantastične uslove, sadržaje i nivo udobnosti tokom putovanja. U budućnosti će se situacija značajno promeniti. Mnogi prevoznici će prestati da postoje, a neki će smanjiti svoje flote i ponudu letova. Oni koji preostanu, skoncentrisaće se na preživljavanje i trudiće se da povećaju broj putnika u kabini kako bi povećali isplativost leta. Zbog nestanka konkurencije, moći će da formiraju visoke cene karata za dugolinijske letove, kako bi mogli da servisiraju svoje dugove i nastave sa poslovanjem.

Samo u 2020. godini, obim avio saobraćaja će biti prepolovljen, kažu predviđanja

Foto: Lars_Nissen from Pixabay

Ko će preživeti?

Ko će propasti, a ko će preživeti u avio industriji? Ovo je pitanje na koje niko nema jasan odgovor. Aviokompanije sa većim dugovanjima su u većem riziku da ne prežive ovu krizu, svakako. Posebno su ugrožene one čiji dug četiri do pet puta prevazilazi ukupni prihod, a trenutna situacija je toliko loša da je nezapamćena u avio industriji.

Krizu će lakše podneti prevoznici sa jakom pozicijom na velikim domaćim tržištima, lakše pogođenim epidemijom. Takve su mnoge aviokompanije u Australiji, Japanu i Kini, kao i regionalne azijske aviokompanije i evropski low cost prevoznici.

Sa druge strane, aviokompanije na velikim domaćim tržištima veoma pogođenim epidemijom Covid-19 biće najgore pogođene. Takav je slučaj sa domaćim prevoznicima u SAD-u, Indiji, Brazilu i Rusiji.

Aviokompanije koje su prethodnih dvadesetak godina širile svoju mrežu na sve kontnente da bi postale globalni lideri u avio industriji, takođe će biti izuzetno pogođeni. Primer aviokompanija sa velikim udelom dugolinijskih letova u svojoj ponudi su Singapore Airlines, Cathay Pacific, Emirates, Etihad Airways i Qatar Airways. U svim ovim aviokompanijama, osim u Cathay-u, vlasnici velikog udela deonica su njihove države, koje imaju i veliki ekonomski interes da sačuvaju u životu svoje nacionalne aviokompanije. Ulogu državne pomoći biće nemoguće izbeći u narednoj deceniji. Države širom sveta već su u avio industriju upumpale pomoć od preko 123 milijarde dolara. Mnoge aviokompanije će u narednom periodu tražiti kontinuiranu državnu podršku, a bez nje će preživeti samo mali broj, uglavnom niskobudžetnih prevoznika. Evropski giganti ozbiljno su uzdrmani. Lufthansa će umesto proširivanja flote narednih godina otplaćivati rastuće dugove, a British Airways je najavio da će penzionisati flotu Boeinga 747.

Lufthansa će umesto proširivanja flote narednih godina otplaćivati rastuće dugove

Foto: Pit Karges from Pixabay

Sumorna budućnost

U svakom slučaju, čak i ako prežive koronu, budućnost mnogih kompanija nije svetla. Prevoznici koji ne dobiju državnu pomoć grcaće još dugo u dugovima i biti u riziku od brankrota. Oni koji prime pomoć postaće zavisni od države i njenih odluka i ulaganja. Ovo će se odraziti na cenu i kvalitet putovanja.

Gužva u putničkoj kabini

Čak i u najboljim vremenima, aviokompanije nemaju profit ukoliko popunjenost kabine nije bar 80%. U narednom periodu putnici mogu da očekuju povećavanje broja sedišta i krcate kabine.

Trend smanjenja sedišta će se najverovatnije nastaviti. Ove godine se očekuje važna odluka američke Federalne administracije za vazdušni saobraćaj u vezi sa dimenzijama sedišta. Ona bi trebalo da definiše smernice o tome koliko sedište mora da bude da bi putnicima omogućilo elementarni komfor u avionu. Očekuje se da će u svetlu novih dešavanja u avio industriji, ova odluka ići u korist prevoznika, koji će radi preživljavanja učiniti sve što mogu kako bi povećali broj sedišta u kabini.

Tako će se u budućnosti nastaviti trend smanjenja sedišta. Putnici koji žele da iole udobno putuju, moraće to dodatno da plate.

Letenje avionom će nas verovatno koštati mnogo više - što zbog cene karte, što zbog skupih dodatnih usluga i sadržaja

Foto: fak1911 from Pixabay

Cene svih dodatnih usluga će rasti

Cene dodatnih usluga kakve su prevoz prtljaga, dodatni prostor za noge, internet, zabava, hrana i piće na letu, značajno će poskupeti. Aviokompanije koje traže način da prežive i povećaju prihod moraće da počnu da naplaćuju neke usluge i sadržaje koji su do sada bili besplatni, a one koje su ih naplaćivale će ih poskupeti. Prihod od ovih usluga i sadržaja prošle godine kod standardnih aviokompanija činio je oko 12% prihoda. Kod nekih niskotarifnih činio je i do trećine prihoda. Gotovo je sigurno da će njihovo poskupljenje prevoznici smatrati neophodnim.

A kako će izgledati budućnost putovanja? Letenje avionom će nas verovatno koštati mnogo više – što zbog cene karte, što zbog skupih dodatnih usluga i sadržaja. Let u prepunoj kabini bez besplatne hrane i pića, i to uglavnom na kraćim i srednje dugim relacijama, tako za sada izgleda budućnost u avio industriji posle epidemije Covid-19.

Inače, jedna studija je pokazala da se sve više ljudi plaši putovanja avionom tokom epidemije. Pročitajte kolike su šanse da se zarazite koronom u avionu.

Ostale zanimljivosti pročitajte ovde.

Podelite ovaj članak...
40Shares
Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

X