Da li je Internet ubio draž putovanja?

Da li je Internet ubio draž putovanja?

Internet je uticao na sve aspekte našeg života.

Milijarde korisnika širom sveta danas ne mogu da zamisle svoj život bez njega, a oni koji su rođeni u digitalnoj eri ni ne znaju kako je bilo živeti bez blagodeti online postojanja. Putovanja spadaju u iskustva koja su potpuno izmenjena u proteklih 30 godina.

Nekada

Nekada su cene avio prevoza bili mnogo više, a ponuda letova značajno skromnija, dok je kupovina avionskih karata bila komplikovan proces koji smo najradije prepuštali profesionalcima. Mesecima unapred proučavale su se (papirne!) mape i vodiči, kupovali su se mini-rečnici sa osnovnim frazama na stranom jeziku.

Ljudi su odlazili u agencije i uzimali kataloge, koje su se zatim studiozno proučavali kod kuće, a u slučaju nejasnoća ili potrebe za dodatnim informacijama, morali su da telefoniraju ili da ponovo lično odu u agenciju. Plaćanje se obavljalo na licu mesta. O vremenskim uslovima na destinaciji saznali bi od pilota u avionskoj kabini, a dobar restoran bi im preporučio recepcioner u hotelu ili predusretljivi lokalac. Ali najvažniji deo putovanja bio je povratak. Tada bi se razvijali filmovi, a onda bi u posetu dolazili prijatelji i porodica, koji bi, gledajući fotografije i slušajući priče i angedote sa putovanja, dobijali želju da i oni krenu u sličnu avanturu. O putovanju se pričalo mesecima, nekada i godinama kasnije, a ono je imalo kvalitet društvenog rituala od početka do kraja, jer je bilo prožeto ljudskom interakcijom i oslanjanjem na znanje i stručnost drugih ljudi.

Pročitajte još i zašto je bolje „da putujete, nego da kupujete“ i zašto su deca koja putuju uspešnija u životu.

Naši roditelji su, uprkos ograničenim resursima, više uživali u putovanjima

Sada

Danas su stvari mnogo drugačije. Ukoliko imate pametni uređaj i internet konekciju, sve informacije su vam dustupne. Postoje specijalizovani sajtovi i aplikacije za olakšavanje svakog segmenta putovanja, od biranja destinacije, preko bukiranja hotela i leta, do korisnih saveta i informacija o svim atrakcijama i sadržajima na destinaciji i naravno, gotovo trenutnog deljenja iskustva sa prijateljima i porodicom (društvene mreže).

I sve je tako lako – ne morate da budete stručnjak da biste organizovali putovanje, a budući da se ne upuštate u mukotrpni proces komunikacije sa turističkim agentima, štedite i vreme i novac, jer vam specijalizovani sajtovi nude najpovoljnije ponude u svakom trenutku. Umesto da gledate ponudu od deset hotela u katalogu agencije, izbor je gotovo neogračen, a u odlučivanju vam pomažu pouzdani algoritmi i veštačka inteligencija. Svaku stavku i svaku cenu u svom itinereru možete da proverite, jer danas milioni ljudi sa svetom dele svoje ocene i kritike hotela, restorana, barova, aviokompanija i doslovno svega ostalog. Sve što odaberete možete platiti online. Na destinaciji ne morate da započinjete razgovor sa nepoznatim ljudima, vaša aplikacija ionako ima izlistane predloge najboljih sadržaja i sve zna bolje od lokalaca. A društvene mreže vam omogućavaju da prijatelji i porodica u svakom trenutku budu u toku sa novim iskustvima, tako da kada se vratite sa putovanja, nema potrebe da im bilo šta pričate, a i ko još ima vremena za to?

Obavezno pročitajte i tekst o najčešćim lažima koje govorimo prijateljima o odmoru, a možda će vas zanimati i da li putovanja leče krizu srednjih godina.

Mladi putnici imaju visoka očekivanja od putnog iskustva

Ako je sve sjajno, u čemu je onda problem?

Internet nam je zaista doneo lakoću putovanja o kojoj nekada nismo mogli ni da sanjamo, ali smo istovremeno, u svetu društvenih mreža i globalne povezanosti, postali manje društveni.

Nove tehnologije nam omogućavaju da sve uradimo brže, lakše i bolje, uz maksimalan komfor, ali smo izgubili neke od glavnih kvaliteta putovanja, u kojima su naši roditelji uživali. Baš zato što se za sve oslanjamo na svoje mobilne telefone, onog trenutka kada nam crkne baterija postajemo potpuno paralisani. Ne posedujemo nikakvo stvarno znanje ni o čemu, ne umemo da se orijentišemo, da komuniciramo sa stvarnim ljudima. Od putovanja ne dobijamo osećaj da smo unapredili svoju ličnost, već samo svoj Instagram nalog. Velika mogućnost izbora danas čini da ljudi očekuju mnogo od svakog iskustva, i skoro nikada nisu ničim potpuno zadovoljni. Svaka nepredviđena situacija na putovanju koje je tako savršeno organizovano, dovodi od kraha i nervnog sloma koji se preliva na društvene mreže. Postali smo nefleksibilni, zatvoreni i nažalost, manje srećni putnici od naših roditelja.

Razlika između stare i nove garde putnika je u očekivanjima. Mi sve već znamo – videli smo kako nam izgleda soba, aplikacija nam pokazuje tačno koliko minuta nam treba i koja je najbolja ruta do centra, znamo koji obrok ćemo imati u avionu i koje atrakcije su trenutno najbolje ocenjene. Na putovanju više nema ničeg što će nas oduševiti, preostala su samo eventualna negativna iznenađenja, nepredviđene situacije kao što su kašnjenje leta, hotelska soba koja nije ispunila naša visoka očekivanja (a videli smo ocenu od 9,1 na booking sajtu) ili muzej koji je zatvoren zbog renoviranja (nisu ažurirali sajt). Internet i nove tehnologije su nam zaista omogućile jednu potpuno novu dimenziju putovanja, ali ako bismo samo malo manje vremena provodili online, a malo više na destinaciji na koju smo došli, možda bismo tada imali više prilike za uživanje i sticanje novih znanja i iskustava koja će nas obogatiti kao ličnosti, a ne kao nalog na društvenoj mreži. A to je suština putovanja.

Među zanimljivim tekstovima na sajtu Travel Magazine-a izdvajamo još i najuzbudljlivija putna iskustva, savete za dame koje putuju samostalno, ali i zanimljivu analizu na temu „da li postoji zavosnost od putovanja„.

Ostale korisne savete pročitajte ovde. 

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

X