Zašto evropske aviokompanije propadaju?

Zašto evropske aviokompanije propadaju?

Dugački spisak evropskih aviokompanija se nedavno značajno skratio, budući da je više prevoznika izgubilo bitku za opstanak.

Od početka septembra Aigle Azur, XL Airways, Adria Airways i Thomas Cook su ili ugašeni ili prestali sa letenjem, pokazujući da su se uslovi poslovanja pogoršali širom kontinenta.

U Francuskoj je Aigle Azur zatvoren nakon neuspešnog pokušaja da nađe kupca. Avio prevoznik koji je bio specijalizovan za rute između Francuske i Alžira, proglasio je bankrot početkom septembra. Njegov najveći akcionar, sa 49% udela u vlasništvu, je bio kineski konglomerat HNA Group.

Još jedna francuska aviokompanija, XL Airways, suspendovala je sve letove krajem septembra, od od 04. oktobra je započela proces likvidacije, zbog „finansijskih poteškoća“. Francuski ministar finansija Bruno Le Maire, za propast XL Airways-a okrivio je državnu pomoć koju Norveška pruža svom niskotarifnom prevozniku Norwegian-u.

“Norwegian Air spušta svoje cene iako ima velika dugovanja, i prima finansijsku pomoć od norveške države“, izjavio je on na jednoj francuskoj televiziji, piše Skift.com.

Norwegian je porekao da je ikada primao pomoć od države, a iz ove kompanije su naglasili da su se sa XL Airways-om takmičili na samo nekoliko ruta. Zapravo, ni ovaj poznati norveški low cost prevoznik se još uvek „nije izvukao“ i u septembru je svoje akcionare zamolio za strpljenje oko rešavanja duga od 380 miliona dolara.

Slovenački Adria Airways je prvo skratio svoj raspored letenja u nadi da će naći novog investitora, ali, na žalost, i ovaj prevoznik je 02. oktobra započeo stečajni postupak. Aviokompanija je bila u vlasništvu privatnog fonda za restrukturiranje 4K Invest.

Spora konsolidacija

Od početka 21. veka najveće evropske aviokompanije su se polako ujedinjavale u veće grupacije, sa višestrukim brendovima. Delimično zahvaljujući Evropskoj uniji i njenom programu liberalizacije avio industrije, IAG, Lufthansa i Air France-KLM se širom kontinenta takmiče sa low cost prevoznicima kakvi su Ryanair, Wizz Air i EasyJet. Neke manje države pokušavale su da zadrže svoje nacionalne prevoznike, a pojedine kompanije su se specijalizovale za određene destinacije i niše u avio industriji. Zahvaljujući tome stvoreno je daleko manje koncentrovano tržište nego u Severnoj Americi, u kojoj najvećih sedam aviokompanija drži 82% celokupnog tržišta (u Evropi je ovaj procenat manji, samo 55%).

Ali vremena se menjaju i dok svaka od kompanija ima sopstvene, specifične probleme, koji su je doveli do propasti, veliku ulogu u ovoj priči imaju i neki opšti faktori.

„Veliki deo problema predstavlja poljuljano poverenje investitora. Propast britanskog Flybe-a u prvoj polovini godine, kolaps Thomas Cook-a, stalni pritisak oko Norwegian-a, čine investitore nervoznim. Nervozi doprinose brojni faktori – Bregzit, veliki tržišni kapacitet, snaga američkog dolara i cena poslovanja u odnosu na prihode“, izjavio je za Skift John Grant iz konsultantske kuće Midas Aviation.

Evropska ekonomija je dodatni razlog za brigu – budući da i nemačka i britanska ekonomija beleže pad, dok italijanska stagnira.

Evropske aviokompanije se suočavaju sa velikim izazovima koje donosi zima. Snažan dolar povećava njihove troškove, a opšte stanje evropske ekonomije utiče na pad prihoda. Za aviokompanije koje inače imaju probleme sa poslovanjem, ovi izazovi mogli bi biti fatalni.

Saznajte više o propasti Thomasa Cook-a, o ovogodišnjim trendovima u avio saobraćaju, ali i o tome zbog čega u Švedskoj raste broj kritičara letenja avionom.

Ostale korisne savete pročitajte ovde. 

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

X