Uvek proverite svoj pasoš pre nego što bude kasno

Uvek proverite svoj pasoš pre nego što bude kasno

Svaka država propisuje sopstvena pravila za ulaz stranaca i kao putnik dužni ste da se informišete i utvrdite da li možete da putujete.

Posle može da bude kasno i da vas veoma skupo košta, ako se na granici utvrdi da nemate ispravna dokumenta.

U putna dokumenta spadaju pasoš i viza ako je potrebna, a u pojedinim slučajevima tražiće vam i zdravstveno osiguranje, dovoljno novca za odgovarajući period boravka i naravno ispravnu avio kartu.

Nedavni slučaj jedne putniceza Francusku pokrenuo je čitavu lavinu komentara na internetu. Izvesna Elena Pavlova, Amerikanka, bila je privedena na graničnom prelazu na aerodromu u Cirihu. Ona je kupila avio kartu do Pariza sa presedanjem u Cirihu, ali tamo nije mogla da uđe u Švajcarsku jer joj pasoš nije bio ispravan.

Prema pravilima švajcarskih vlasti, pasoš mora da važi najmanje 90 dana od datuma ulaska u zemlju, a Elenin je važio „samo“ 85. Zbog toga joj je odbijen ulazak, privedena je na proveru u stanicu granične policije, a potom je deportovana nazad za Ameriku.

Ovo pravilo o važenju pasoša je, sasvim sigurno, jedno od najiritantnijih na svetu. Putnici se s pravom pitaju zašto onda uopšte i postoji rok do koga važi pasoš, ako on zapravo važi mnogo kraće. U nekim slučajevima ulazak u zemlju nije moguć sa manje od 30 dana do isteka pasoša, u nekim drugima je taj rok 60 dana, a u većini 90 dana. Manji broj zemalja zahteva pasoš koji važi najmanje šest meseci od datuma ulaska.

Takav je slučaj sa Kraljevinom Tajland. U konzulatu ove zemlje u Beogradu neće vam ni primiti dokumentaciju ako vam pasoš ne važi najmanje šest meseci od planiranog datuma ulaska u zemlju.

Ostale korisne savete pročitajte ovde.

Najbolji način da izbegnete ozbiljne i veoma neprijatne situacije i nevolje je da onog momenta kada počnete da planirate put izvadite vaš pasoš iz fioke i proverite da li je i koliko je još važeći. Potom posetite zvaničnu stranicu ministarstva inostranih poslova zemlje u koju, ili preko koje, putujete i pogledajte koje rokove važnosti oni zahtevaju. Tek nakon toga krenite sa kupovinom karata, pribavljanjem viza ako su potrebne i uplatom smeštaja.

Nesrećna Elena na kraju nije videla Pariz. Vratila se kao kriminalac, deportovana, ponižena i veoma zbunjena. Ona se sa punim pravom pitala zašto joj je uopšte aviokompanija dozvolila da se ukrca ako nije imala validnu dokumentaciju. Na prvi pogled, izgleda da je njeno upiranje prstom u aviokompaniju s dobrim razlogom, ali da li je baš tako u stvarnosti. Nije! Aviokompanije snose punu odgovornost ako u neku zemlju dovedu na svom letu putnika koji ne ispunjava sve uslove ulaska u tu zemlju. Ali to je obaveza prema vlastima određene zemlje, ali ne i prema putnicima. Ukoliko na njihovom letu bude neko bez validnog pasoša ili vize, oni će svakako dobiti da plate kaznu isto kao i putnik. Prema pravilima sa kojima je putnik morao biti upoznat prilikom kupovine karte, on sam je odgovoran za ispravnost dokumentacije, a ne aviokompanija, koja čak ima pravo da mu isporuči račun ukoliko dobije da plati kaznu zbog njegovih neispravnih dokumenata.

Elena je, zato sama bila odgovorna za ovaj propust i ne može nikakvim sudskim postupcima da od aviokompanije naplati bilo kakvu štetu. Na njenu sreću, karte su bile kupljene kod Lufthanse, dok je prevoznik bio švajcarski SWISS. Obe kompanije su imale više nego dovoljno razumevanja za ovaj nezgodan događaj, pa su Eleni izašle u susret. SWISS joj je dao vaučer u vrednosti od 300 evra, a Lufthansa je pristala da joj refundira troškove avio prevoza.

Ostale korisne savete pročitajte ovde.

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

X