Zašto putnički avioni ne mogu da lete iznad nekih lokacija?
Zahvaljujući značaju komercijalnog avio saobraćaja, putnički avioni povezuju gotovo ceo svet.
Veoma je malo mesta do kojih komercijalne letelice ne stižu, ali ona ipak postoje. Razlozi za njihovu nedostupost mogu biti verske, istorijske, ekološke ili političke prirode. Evo pet takvih lokacija u svetu.
Meka, Saudijska Arabija
Vazdušni prostor izad Meke bio bi od velikog značaja, na primer, za rute iz Džede ka Rijadu, ili destinacijama na istoku. Ali aviokompanijama je zabranjeno da lete iznad ovog svetog grada, a posebno iznad njegove najveće svetinje – Kabe. Prema verskim običajima, nemuslimanima je strogo zabranjen ulaz u Meku, koja predstavlja centralno svetilište islamskog sveta i odredište muslimanskog hodočašća – hadžiluka. Svaki nemusliman koji uđe u Meku biće kažnjen i deportovan. Zbog ovog striktnog pravila ni putnički avioni ne smeju da lete iznad grada.
Sveta dolina Inka, Peru
U Peruu je prošle godine u svim medijima glavna priča bila kontroverza oko izgradnje novog međunarodnog aerodroma Chinchero, koji bi trebalo da bude otvoren 2021. godine, i koji bi trebalo da zameni postojeći aerodrom Alejandro Velasco Astete (Kusko). Izgradnji aerodroma se protive istoričari, arheolozi i ekološki aktivisti, budući da se on nalazi na samom ulazu u Svetu dolinu Inka, najznačajniji arheološki lokalitet u Peruu.
Osim što će direktno uništiti deo lokaliteta, aerodrom će omogućiti priliv velikog broja turista koji ova oblast ne može da podnese. Najvažnije od svega je da bi avioni leteli veoma nisko iznad neprocenjivih arheoloških ruševina i ostataka civilizacije Inka. Između ostalog, ugrožen je i čuveni izgubljeni grad „Maču Pikču“. Stručnjaci i aktivisti se zalažu za relokaciju aerodroma i zabranu letova iznad Svete doline. Kao dodatni argument, navedeno je da bi eventualna avionska nesreća ili hitno prinudno sletanje moglo trajno oštetiti ovaj lokalitet. Takođe, veliko zagađenje moglo bi narušiti osetljivi eko-sistem oblasti.
Partenon, Atina, Grčka
Iako putnički avioni mogu da lete iznad Partenona, moraju to da rade u skladu sa strogim pravilima. Jedan od najvažnijih dragulja grčke i svetske istorije veoma je osetljiv, i kako bi ga zaštitile, vlasti brane da putnički avioni iznad njega lete na visini manjoj od 1.500m.
Oblasti Londona, Ujedinjeno Kraljevstvo
Downing Street je, politički gledano, jedna od najvažnijih ulica u Ujedinjenom Kraljevstvu. U njoj po tradiciji boravi aktuelni premijer i pristup ovoj lokaciji je ograničen na one sa posebnim dozvolama. Takođe, letelicama je zabranjeno da lete direktno iznad ove ulice. Ovo pravilo važi i za Parlament i kraljičine rezidencije – Bakingemsku palatu i Vindzor.
Zabrane zbog zaštite posetilaca
Nakon terorističkog napada u Njujorku 11. septembra 2001. godine, u SAD-u su mnoge turističke destinacije uvele sopstvene zabrane letova. Tako je uvedena zabrana letova ispod visine od 1.000m u vazdušnom prostoru iznad Diznijevih parkova na Floridi i u Kaliforniji, iako komercijalni avioni normalno nemaju razloga da lete ovako nisko. Slične zabrane važe za vazdušni prostor iznad američkih stadiona sa kapacitetom većim od 30.000 posetilaca.
Inače, avio industrija je zbog pandemije virusa Covid-19 u kolapsu, kapacitet aviokompanija smanjen je za 77%.
Ostale zanimljivosti pročitajte ovde.
Skorašnji komentari