Tehnologije – Šta je dinamično formiranje cena u avio industriji? – Travel Magazine

Šta je dinamično formiranje cena u avio industriji?

Šta je dinamično formiranje cena u avio industriji?

Zamislite da aviokompanija može da kreira cenu avio karte na osnovu informacija o tome ko želi da je kupi, a ne samo prema kriterijumima pretrage?

Izgleda da nećemo još dugo morati da zamišljamo. Zapravo, neke svetske kompanije su u svoje poslovanje već implementirale dinamično kreiranje cena na nekim svojim kanalima prodaje – tako tvrdi kompanija PROS, provajder softvera za upravljanje prihodima, koja radi za preko 80 svetskih aviokompanija, među kojima su Southwest, Lufthansa, Emirates i Aeromexico. Prema njihovim projekcijama, više velikih prevoznika će u 2018. godini uvesti sistem dinamičnog kreiranja cene avio karata.

Kritičari ove tehnologije upozoravaju na nedostatak transparentnosti prilikom formiranja cena. Ali kako ovakav sistem zapravo funkcioniše?

Konceptualno gledano, dinamično kreiranje cena avio karata je jednostavno. Aviokompanija identifikuje osobu koja pravi upit, a zatim istraži svoje podatke o toj osobi i njenu istoriju kupljenih karata. Kupac može biti identifikovan ako je ulogovan na sajt aviokompanije ili OTA-e (online travel agencija).

Na isti način na koji Amazon pamti šoping istoriju svojih korisnika, tako i sajtovi prevoznika i OTA mogu na login-u da postave cookie-je koji će identifikovati osobu (ili uređaj koji se koristi) za dalje pretrage i kada osoba nije ulogovana. Postoje i IT kompanije koje nude rešenja za identifikovanje osoba na svim uređajima koje koriste, bez potrebe za login informacijama.

Platforma za upravljanje prihodima zatim koristi istoriju kupovine avio karata te osobe kako bi generisala jedinstvenu ponudu, koja se razliku od ponude koju bi neki drugi kupac dobio za iste kriterijume pretrage u tom trenutku.

Na prvi pogled se može videti da je ova tehnologija dobra za verne kupce, kojima se u skladu sa loyalty statusom mogu praviti povoljne ponude. Ali ona takođe može da se koristi da privuče nove kupce primamljivim cenama, ili da generiše višu cenu za kupca za koga se proceni da mu to neće predstavljati problem.

Platforme za dinamično formiranje cena mogu da prave specijalizovane ponude zasnovane na profilu pretrage avio karata, čak i ako ne znaju identitet kupca. Tako, na primer, ukoliko pravite upit za jednodnevno povratno putovanje tokom radne nedelje iz Beograda do Ciriha, platforma može pretpostaviti da putujete radi posla i da vam zato ponudi cenu u skladu sa profilom „poslovnog putnika“.

Ali prelazak na sistem dinamičnog formiranja cena avio karata tehnološki nije tako jednostavno, uglavnom zbog postojećeg distribucionog sistema koji se koristi još od 1978. godine. Ovaj sistem dozvoljava formiranje samo 26 klasa karata, koliko ima slova u engleskom alfabetu. Za svaku klasu aviokompanije dodeljuju cenu i restrikcije, a one se zatim unose u GDS – globalne distribucione sisteme.

Da bi mogle da pređu na sistem dinamičnog formiranja cene avio karata, aviokompanije bi morale da ili u potupnosti napuste postojeći dostribucioni sistem ili da osmisle neku vrstu hibridnog rešenja.

U slučaju hibridnog sistema, prevoznici bi i dalje formirali cene za klase karata, ali bi zatim programi za upravljanje prihodima pravili izmene cena tih bazičnih vrednosti u skladu sa tim ko pravi upit. Da bi ovakav sistem mogao da radi, potrebno je razviti interfejs koji bi omogućio engine-u za kupovinu GDS-a ili OTA-e da komunicira sa engine-om za formiranje cene aviokompanije, koji bi prilagođavao cenu. Trenutno postoji nekoliko pilot projekata koji rade na protokolima za ovakav interfejs.

Jednostavnije rešenje bi bilo da aviokompanija u potpunosti napusti postojeći distribucioni sistem i da cenu formira „od nule“ u realnom vremenu, na osnovu identiteta kupca, prirode upita i trenutne potražnje i dostupnosti mesta na određenom letu.

Više svetskih aviokompanija trenutno isprobava sistem dinamičnog formiranja cena avio karata, neke u okviru postojećeg distribucionog sistema, a neke u potpunosti se oslanjajući na novi sistem. Prevoznici novi sistem uvode oprezno, polako i samo u nekim segmentima (kao što su grupna putovanja ili rute na kojima se takmiče sa low cost kompanijama), a za sada je zabeležen postepen rast prihoda u rasponu do 7 do 10%.

Za sada još nije poznato kada bi dinamično formiranje cena moglo da postane opcija preko GDS-a i drugih kanala indirektne prodale. Ali definitivno se radi o trendu koji će se razvijati u narednom periodu.

Podelite ovaj članak...
0Shares
Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *