Turisti Japancima zadaju glavobolje!

Turisti Japancima zadaju glavobolje!

Donedavno u Japanu nije bilo velikog priliva stranih turista. Situacija se sada promenila i sa većim prilivom, porasli su i problemi…

Naravno, od Japana se i očekuje uspešna turistička industrija. Ovo je prelepa zemlja sa bogatom kulturom, dugom istorijom i ukusnom hranom. Međutim, tokom većeg dela 20. veka stranaca nije bilo puno u ovoj zemlji. Razloga za to je više, a među njima se ističu Drugi svetski rat i skupo putovanje avionom.

Sa ekonomskim razvojem suseda u Aziji, Japan je osetio priliv turista kao nikada do sada. Tokom 2018. godine ovu zemlju je posetio rekordan broj od 31 milion stranih turista, što je rast od 8,7 % u odnosu na prethodnu godinu, koja je takođe bila rekordna. Preko 50 % stranih turista trenutno dolazi iz kontinentalne Kine i Južne Koreje, 15,3 % iz Tajvana, a 7,1 % dolazi iz Hong Konga. Tokio je najpopularnije odredište, sa 46,2 % posetilaca, dok 38,7 % je posetilo Osaku. Broj turista je drastično skočio između 2014. i 2015. godine, kada je broj stranih posetilaca dostigao cifru od skoro 20 miliona. Od tada se priliv stranih posetilaca neprestano povećavao.

Planina Fuđi je sveta planina u Japanu u velika turistička atrakcija

Foto: Planina Fuđi, マクフライ 腰抜け from Pixabay

Kako bi promovisala turizam, japanska vlada se držala ideje o „omotenaši“-ju, koji se definiše kao „svesrdna briga o gostima“. Prema Japanskoj nacionalnoj turističkoj organizaciji objasniti omotenaši je jako teško jer se to mora doživeti. To je osećaj neverovatne gostoljubivosti koji se oseća u smeštajnim objektima, prodavnicama, restoranima i obredima. Ovaj pojam prevazilazi i čuvenu krilaticu da je „kupac uvek u pravu“, jer nameće shvatanje da ne postoji nemoguć zahtev ako rezultat gostu garantuje sjajno iskustvo. Nažalost, pokazalo se da to iskustvo nije uvek sjajno i za domaćina.

Japanci su poznati po svojoj gostoprimljivosti

Foto: Jason Goh from Pixabay

Problemi koji su nastali usled iznenadnog porasta broja turista najbolje se mogu videti kroz primere. U pojedinim delovima Osake postojale su zapuštene trgovine i centri gde se mogla naći preukusna hrana, ali je sve polako propadalo. Sada su ti delovi prepuni turista koji su ih vratili u život. Međutim, situacija nije tako jednostavna. Najbolji primer za to je Nišiki Daimaru, ribarnica koja postoji već 60 godina na čuvenoj Nišiki pijaci u Kjotu. Pijaca, koja se često naziva i kuhinjom Kjota, postoji preko hiljadu godina. Ovde lokalni stanovnici nabavljaju sjajnu svežu ribu, čaj i ukiseljeno povrće. Zapravo, pre bi se moglo reći da su lokalni stanovnici nekada to radili. Vlasnik pomenute ribarnice ističe da su danas 80% njegovih kupaca strani turisti. Međutim, prodaja je tokom poslednjih nekoliko godina drastično smanjena, jer stranci kupuju samo male količine sašimija koje jedu u prodavnici. Lokalci prestaju da dolaze zbog gužve. Pošto je tržište sada prepuno turista, svakodnevna kupovina na čuvenoj pijaci se pretvorila u veliko maltretiranje. Ovde sada ima mnogo više pukih „gledalaca“ koji prave gužvu nego pravih lokalnih kupaca.

Nišiki pijaca u Kjotu je ugrožena jer je zbog velikih turističkih gužvi lokalci izbegavaju

Foto: Gavin Anderson from Flikr

Nema sumnje da je porast turista uticao na svakodnevni život građana Kjota. Veće su gužve u autobusima, vozovima i na putevima, što negativno utiče na lokalno stanovništvo koje svakodnevno putuje do svojih radnih mesta. Povećanje ilegalnih smeštajnih objekata izazvalo je zabrinutost građana zbog potencijalne pretnje njihovoj bezbednosti i miru. A kulturološke razlike koje se tiču pušenja i bacanja smeća stvorile su tek niz novih problema.

Totori peščane dine, jedini sistem peščanih dina u Japanu, prostire se na preko 30 km2. Ovaj neverovatni prirodni fenomen turisti uništavaju tako što ne poštuju pravila i na njima ispisuju ogromne poruke tipa „Srećan rođendan “ ili svoja imena uz smajlije i razne druge žvrljotine. Gradske vlasti jedva postižu da uklone peščane grafite i očiste okolinu od đubreta koje za sobom ostave posetioci. Svojevremeno, jedna od nacionalnih vesti je bila priča o australijskom turisti koji je uhapšen zbog navodnog ispisivanja grafita sprejom u podzemnoj železnici u Tokiju.

Totori peščane dine su jedna odspektakularnih atrakcija Japana, ali lokalci imaju puno problema sa turistima koji ih oštećuju i zagađuju

Foto: Eiji Saito from Flikr

Ništa od ovoga nije dobro iz ugla japanske javnosti, a strani posetioci se često posmatraju kao neko ko stvara probleme. Mnogi u Japanu vpočinju da na turiste gledaju kao smetnju ili meivaku (meiwaku), tj. neugodno nametanje drugima. Tako se mogu primetiti slučajevi primenjivanja svojevrsne politike „bez stranaca„. Vlasnik jednog paba u Kjotu govori grupama od pet ili više stranih turista da je njegov lokal rezervisan i da ne mogu da uđu, jer se ranije dešavalo da turisti unesu svoju hranu, a tanjire koriste kao pepeljare. Posle dugogodišnjeg tolerisanja bezobraznog ponašanja turista, iako na lokalu nije postavio znak „strancima nije dozvoljen pristup“, ističe kako želi da Kjoto prestane sa promotivnim kampanjama usmerenim ka stranim posetiocima.

U Kjotu turisti sve više ugrožavaju normalan život lokalnog stanovništva

Foto: Jason Goh from Pixabay

U hramu Nanzoin u prefekturi Fukuoka odlučili su da zabrane grupne posete stranih turista i postavili su znak na kome na više jezika piše da je u pitanju verski objekat i da je grupama stranih turista zabranjen ulaz. Kakujo Hajaši, glavni sveštenik u hramu, objasnio je da su pre desetak godina turistički autobusi počeli da dolaze u sve većem broju. Stranci su pravili buku i glasno puštali muziku, penjali se na krov hrama i prskali vodom u delu predviđenom za budističko duhovno uzdizanje. Sveštenici su u početku upozoravali posetioce, ali nakon što je sve više vernika prestajalo da dolazi, hram se osetio primoranim da zabrani strane grupe. Hram i dalje dopušta posete pojedincima koji se moraju pridržavati pravila.

Određena područja Japana i dalje imaju poteškoća u rešavanju problema vezanih za povećani broj posetilaca. Od 2019. godine japanska vlada je počela da naplaćuje izlaznu „sajonara“ taksu u iznosu od 1.000 jena (8,5 eur), kako bi se omogućilo unapređenje državne infrastrukture koja bi osigurala da i posetioci i meštani imaju koristi od japanskog turističkog buma. Priliv turista u Japan jeste iznenadan, ali vremenom bi zemlja trebalo da postane bolje opremljena kako bi se uspešno nosila sa tim. Sa druge strane, posetioci treba da imaju nekoliko stvari na umu. Kada ste u Japanu, ponašajte se kao Japanci. Poštujte domaćine kao što želite da i vas poštuju kada vam stranci dođu u goste. Ostavite stvari onako kako ste ih pronašli. I definitivno zapamtite najvažnije turističko pravilo: ponašajte se kulturno i vaspitano!

Pročitajte i kako da ne uvredite svoje japanske domaćine, gastro vodič za Japan, ali i predlog atrakcija koje obavezno treba videti u ovoj zemlji. Ako imate tetovažu i putujete u Japan, pročitajte zašto se u tom slučaju turistima savetuje oprez.

Ostale korisne savete pročitajte ovde. 

Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

X