3T – održivost, luksuz i AI: kako prodati Hrvatsku?
“Konferencija 3T spaja turizam i tech kao dve najuspešnije i najvažnije hrvatske grane, a prošla je godina možda bila i teža za tech nego za turizam. Stvari su se obrnule u odnosu na 2020. Istina, više je stenjao globalni tech, nego naš lokalni, ali potresi će doći i do nas.” – ukazao je na otvaranju direktor konferencije i glavni urednik medija za IT profesionalce Mreža Oleg Maštruko. “Što se tiče turizma ova industrija zadnjih godina pokazala je ogromnu otpornost na nevolje, veću nego smo očekivali.”
Šesta po redu 3T konferencija održana je u zagrebačkom Kaptol Boutique Cinema & Bar.
AI i budućnost ugostiteljstva: prednosti i opasnosti
Prvo keynote predavanje pod nazivom AI i budućnost ugostiteljstva: prednosti i opasnosti (AI and the future of hospitality industry: benefits and dangers) održao je chief transformation officer Lošinj Hotels & Villas Zoran Pejović. Istakao je kako sve veća upotreba veštačke inteligencije (artificial intelligence, AI) u ugostiteljskoj industriji izaziva važna etička pitanja, poput gubitka radnih mesta i kršenja privatnosti.
„Dok AI obećava pojednostavljenje operacija i personalizaciju iskustava gostiju, opasnosti te tehnologije takođe se moraju uzeti u obzir. Jedan od primera toga je korišćenje jezičnih modela kao što je ChatGPT, koji se mogu koristiti za automatizaciju interakcije s korisničkom službom, ali takođe mogu produžiti pristranost i dezinformacije“, upozorio je, među ostalim, Pejović. On je, takođe, istakao nužnost odgovorne upotrebe te tehnologije. Jedna od namena veštačke inteligencije može biti u optimizaciji lanaca logistike, na primer.
Drugo keynote predavanje pod nazivom Kako postati konkurentniji korišćenjem digitalnih usluga održao je ICT evangelist u Hrvatskom telekomu Krešimir Jusup koji je kroz razgovor s IT managerom iz Marina21 group Mihovilom Vilajtovićem pokazao kako HT koji je i digitalna kompanija s nizom rešenja koje nudi poslovanju može pomoći turističkim subjektima u njihovoj konkurentnosti, boljim uslugama… Vilajtović je istakao primere mogućnosti cloud rešenja kojima se menadžerima omogućuje rad s bilo kojeg mesta u stvarnom vremenu prema zahtevima gostiju. HT je to osigurao svojim rešenjem preko svoga dana centra te VPN sigurne veze.
Održivost – mit ili stvarnost?
Turistički stručnjak Robert Sedlar u predavanju Održivi turizam u Hrvatskoj – mit ili stvarnost? ukazao je na nužnost ispravnog definisanja ekološke održivosti i njenog odnosa prema ekonomskoj održivosti te na sociološki i kulturološki aspekt poslovanja prema prirodi. Sedlar je uveren kako u održivosti hrvatski turizam ide u dobrom smeru te da u tome ima šansu postati lider u regiji. Naveo je i koristi održivog turizma ukazavši kako se uz priznate zelene sertifikate, odnosno sertifikate održivosti postaje privlačniji za sve više turista.
Tina Knežević iz Megatrend poslovnih rešenja u predavanju Podizanje zadovoljstva gostiju na višu razinu ukazala je na važnost online pretraživanje destinacija za turistička putovanja te recenzija destinacija i usluga te predstavila Megatrendovo rešenje.
Održivost i luksuz
Prepodnevni deo konferencije Tourism, Travel & Tech tradicionalno je završio panel raspravom koja je ove godine imala temu Idu li luksuz i održivost u turizmu i putovanjima zajedno? Moderator panela bio je direktor 3T konferencije Oleg Maštruko, a panelisti direktorka Hrvatskog poslovnog saveta za održivi razvoj – HR PSOR Mirjana Matešić, project manager WWF Adria Mosor Prvan, vlasnica i direktorka online magazina Luxury Living Croatia Antoaneta Šimunović, manegerica za ESG usluge Amorella Horvat Topić i stručnjak za turizam Miro Blažević.
Učesnici panela su se složili kako treba razlikovati odgovornu ekološku održivost od marketinških trendova. Mosor Prvan je u pitanju održivost i luksuz ukazao na važnost definisanja tih pojmova.
Mirjana Matešić je rekla kako Evropska unija funkcionalno definiše održivost te da ona time postaje uslov dobrog poslovanja i konkurentnosti. Smatra da oni koji ne shvate održivost na odgovoran način neće uspeti na tržištu. Ukazala je na opasnost neodrživog odnosa prema prirodi te na činjenicu da razvijenije zemlje sveta svoj negativan uticaj na prirodu i životnu sredinu nastoje kompenzovati činjenicom da neke siromašnije zemlje zbog nerazvijenosti imaju manje emisije štetnih gasova.
Antoaneta Šimunović smatra kako je luksuz u konfliktu s održivošću ali i da je u najboljoj poziciji da postane održiv jer taj tip gostiju troši relativno puno. Amorella Horvat Topić pak smatra kako bi rizike održivosti trebalo shvatiti kao priliku ako postoji želja i volja za dobrobit životne sredine i društva. Objasnila je PwC-ovu metodologiju za stvaranje ESG usluga kojima se postiže dugoročno odgovorno i uključivo poslovanje.
Miro Blažević ukazao je na kulturološke razlike u svetu prema održivosti te naglasio kako je ipak odlučujući kriterijum svakog poslovanja pa tako i turizma.
Digitalna rešenja u hotelijerstvu
Poslepodnevni deo ovogodišnje 3T konferencije započeo je predavanjem Product Managera Hrvatskog telekoma Igora Marušića Chatbot u hotelijerstvu u kojem je ukazao na mogućnosti i prednosti digitalnog rešenja za brže, jednostavnije rešavanje poslova u turističkoj destinaciji poput prijave na recepciji, rezervisanja usluga u samom turističkom objektu te izvanpansionskih usluga… Ukazao je i na prednosti takvog rešenja za zaposlene u turističkom objektu koji se mogu više posvetiti kvalitetnijem odnosu prema gostima.
Vlasnica i direktorka online magazina Luxury Living Croatia Antoaneta Šimunović ukazala je u predavanju Postoji li luksuz u Hrvatskoj? na specifičnosti luksuznog turizma, potrebu bogatih gostiju da im se ponudi autentičnost destinacije i njene originalne vrednosti.
Predsednik Organizacijskog odbora WRC Croatia Rally Daniel Šaškin govorio je o Utjecaju velikih svjetskih sportskih priredbi na turizam u Hrvatskoj ukazujući na primeru World Rally Championshipa na neiskorišćene potencijale Hrvatske u organizovanju značajnijih velikih sportskih manifestacija. Osvrnuo je se i na trendove u automobilskoj industriji rekavši kako suprotno nekim uverenjima ne treba odbacivati nijednu tehnologiju pa tako niti automobile s klasičnim benzinskim pogonom jer svaka tehnologija može naći svoju primenu u kojoj je najbolje rešenje.
Poteškoće digitalizacije
U jednom u nizu zanimljivih poslepodnevnih sadržaja ovogodišnje 3T konferencije traveltech expert and co-founder of Turneo Fran Kauzlarić u predavanju Uvođenje aktivnosti u odredištu u digitalnu eru (Bringing in-destination activities to the digital era) objasnio je poteškoće digitalizacije rešenja za ponudu destinacijskih usluga u turističkoj ponudi te objasnio funkciju B2B platforme Turneo za prodaju destinacijskih usluga pod vlastitim brendom.
Pilot i CEO privatne avioprevozničke kompanije ETF Airways Stjepan Bedić u predavanju Airline startup during covid pandemic predstavio je specifičnosti luksuznog avioprevoza za bogate klijente.
Na kraju ovogodišnje 3T konferencije Paul Bradbury održao je predavanje Otključavanje hrvatskog 12-mesečnog potencijala autentičnog turizma (Unlocking Croatia’s 12 month authentic tourism potential) nakon čega je u razgovoru s direktorom konferencije Olegom Maštrukom razgovarao o temi Može li Hrvatska konkurisati u modernom multipolarnom turističkom svetu? (Can Croatia compete in the modern multi-polar tourism world?)
Glavni sponzor ovogodišnje 3T konferencije bio je HT – Hrvatski telekom, srebrni sponzor Mastercard, te sponzori Megatrend poslovna rješenja i PwC Hrvatska.
Konferencija se mogla pratiti uživo ili putem online streaminga, a svi sadržaji konferencije dostupni su na snimcima za sve registrovane goste.
Skorašnji komentari