Vesti – Letovi za nigde - kako je na novi trend u vazdušnom saobraćaju uticao Covid-19 – Travel Magazine

Letovi za nigde – kako je na novi trend u vazdušnom saobraćaju uticao Covid-19

Letovi za nigde – kako je na novi trend u vazdušnom saobraćaju uticao Covid-19

Početkom oktobra, stotine tajvanskih putnika ukrcale su se na letove avio-kompanije Eva Air, na međunarodnom aerodromu Taoyuan. Letovi nisu bili vezani za međunarodno ili čak regionalno odredište. Umesto toga, let bi se završio tačno tamo gde je i počeo.

Putnici su trebali da krenu takozvanim „letom za nigde“, koji bi ih odveo zapravo u noćnu petlju oko glavnog tajvanskog ostrva. Letovi su se poklopili sa azijskim praznikom Sredina jeseni, a piloti su naginjali avione da bi letačima pružili jasan pogled na puni mesec. Stjuardese su počastile putnike tradicionalnom delicijom praznika: mesečevim kolačima. Tri sata kasnije, avion je ponovo sleteo u Taoyuan. U eri pandemije ovaj let svima je bio beg iz realnosti.

Qantas let za nigde
PROČITAJTE I…

Qantas rasprodao „let za nigde“ za 10 minuta!

Zašto su letovi za nigde postali toliko popularni i traženi?

Letovi za nigde nisu očajnički pokušaj avio-kompanija da povećaju prodaju. Iako određeni delovi Azije kontrolišu virus Covid-19, veliki broj avio-prevoznika u regionu i dalje je uglavnom prizemljen.

Zanimljiv koncept iza „letova za nigde“ uspeva da privuče nestrpljive putnike koji su željni avio-putovanja. Stručnjaci kažu da nova putovanja zadovoljavaju želju letača za uobičajenim letovima i pružaju kupcima osećaj bekstva. Ali klimatski aktivisti osudili su letove za nigde zbog nepotrebnog nanošenja štete životnoj sredini.

Kupovina avio karata
PROČITAJTE I…

Savet stručnjaka – pitanja koja morate sebi da postavite pre kupovine avio karata

Letovi za nigde – beg od pandemije?

U avgustu je tajvanska avio-kompanija Eva Airways predstavila koncept „let za nigde“ avionom na temu Hello Kitty koji se koncipirao na dnevnom putovanju duž tajvanske obale i preko japanskih ostrva Riuku. Prvi let održan je na tajvanski Dan očeva, pa je Eva Airwais numerisala let 5288, skup brojeva koji na kineskom mandarinskom zvuče kao „Volim te, tata“.

Od tada su avio-kompanije širom regiona – u Bruneju, Japanu, Hong Kongu i Australiji, počele da nude letove za nigde. Prevoznici kažu da su putovanja postala ekstremno popularna. Eva Airwais je rekla da su njeni trodnevni letovi za nigde tokom jeseni već rasprodati. U septembru, australijski Qantas prodao je svoj sedmočasovni let iznad australijske Zlatne obale u roku od 10 minuta od puštanja u prodaju!

Alen Džojs, izvršni direktor australijske kompanije Qantas Airlines, rekao je u izjavi za Njujork Tajms da su putnici Qantas-a jednostavno željni letenja.

„Toliko naših redovnih putnika često je naviknuto da bude u avionu svake druge nedelje i govore nam da im nedostaje iskustvo letenja“, rekao je Džojs.

Letovi za nigde Tajvan

Foto: Olivia Anne Snyder from Unsplash

Sebastien Filep, profesor na Politehničkom univerzitetu u Hong Kongu koji proučava presek psihologije i turizma, kaže da urođena „želja za begom“ pomaže u pokretanju putničkog iskustva. Takođe smatra da zaključavanja iz pandemijske ere verovatno pojačava taj nagon.

Filep kaže da za mnoge putnike odredište nije uvek najvažnija stvar. „Sa kim idete, više je važno od toga gde idete“, kaže on. A Filep kaže da postoji sve veći broj dokaza da „putovanja vode ka većem blagostanju“, uključujući smanjenje nivoa stresa i moguće poboljšanje kardiovaskularnog zdravlja. Budući da je fenomen „let za nigde“ toliko nov, teško je reći da li nudi iste pogodnosti kao i normalno putovanje. „To je eksperiment“, kaže Filep.

Letovi koji uopšte ne napuštaju tlo?

Postoje letovi za nigde, a postoje i letovi koji čak ni ne napuštaju tlo. 29. septembra, avio-kompanija Singapore Airlines, najavila je „paket iskustava“ koji će kupcima pružiti priliku da obilaze avione, jedu avionsku hranu i sastaju se sa pilotima. Deca čak imaju mogućnost oblačenja i igranja uloge stjuardesa i stjuarda.

„Nakon što je Covid-19 drastično smanjio broj letova koje obavlja SIA grupa, stvorili smo jedinstvene aktivnosti koje bi nam omogućile da tokom tog vremena stupimo u kontakt sa našim putnicima“, rekao je izvršni direktor Singapore Airlinesa Goh Choon Phong.

Avio-kompanija je u svojoj izjavi rekla da je razmatrala letove za nigde, ali je odlučila da drži svoje avione prizemljenim usled oštre reakcije lokalnih klimatskih aktivista. SG Climate Rally, organizacija čiji je cilj bio da Singapur do 2050. godine postane karbon-neutralan, izrazila je protivljenje letovima za nigde. Letovi, piše organizacija, „podstiču putovanje sa intenzivnim emisijama ugljenika bez ikakvog dobrog razloga“.

Klimatski aktivisti u Australiji, Velikoj Britaniji i drugde izrazili su slične zabrinutosti zbog uticaja letova na životnu sredinu.

„Lično mislim da je to ekološka katastrofa“, rekao je Lakinto, profesor turizma na hongkoškom univerzitetu. „Zaista je frustrirajuće ako se bavite održivim turizmom, jer prevoz zauzima veliku većinu emisija ugljenika u turizmu.“

Popularnost letova za nigde nije ohrabrujući znak za one koji se nadaju da bi postpandemijski svet mogao otvoriti novu eru održivijeg putovanja.

„Toliko se govori o tome kako je ovo savršena prilika za resetovanje i početak održivosti“, kaže Lakinto. „Slažem se da je ovo odlična prilika, ali jednostavno nisam uveren da će se to i dogoditi.“

Letovi za nigde ekoloska katastrofa

Foto: Jeshoots from Unsplash

Azija pred formiranjem travel ruta između zemalja sa malim brojem zaraženih?

Koliko god bili uspešni, letovi za nigde neće nadoknaditi „krater“ koji je nastao u prodaji avio-kompanija. Prodaja tih karata verovatno će ostaviti mali ili nikakav utisak na ukupan bilans stanja. Hongkong HKEkpress u novembru nudi tri leta po cenama od 50 dolara. Trodnevni letovi Eve Airways-a koštaju između 200 i 300 dolara. Jednodnevni let kompanije Qantas kretaće se od 566 do 2.734 dolara.

6. oktobra, Međunarodno udruženje vazdušnog transporta saopštilo je da očekuje da će avio-kompanije globalno izgubiti 77 milijardi dolara u gotovini u drugoj polovini 2020. Organizacija upozorava da 5 miliona ljudi u avio-industriji rizikuje da izgubi posao. Singapore Airlines nedavno je otpustio 4.300 radnika nakon što je u prvoj polovini 2020. godine ostvario gubitak od preko milijardu dolara. U kvartalnoj zaradi objavljenoj u avgustu, Qantas je prijavio skoro 2 milijarde dolara gubitka. Sa duge strane Eva Airwais zabeležila je gubitak od preko 20 miliona dolara.

Azijskim avio-prevoznicima povratak prekograničnih letova pružio bi veće olakšanje. Vladini službenici u Aziji razgovarali su o konceptu „putničkih balona“ u kojem bi države sa malo slučajeva koronavirusa otvarale putničke rute jedna ka drugoj i ukidale karantin za posetioce, bar od maja, ali do sada nisu uspele da se ostvare. Opet, neke zemlje razmatraju ovaj koncept… Singapur i Hong Kong se navodno približavaju stvaranju dvosmernog koridora leta. Južna Koreja i Japan najavili su da će ove nedelje započeti uvođenje prekograničnih poslovnih putovanja bez karantina.

Ostale zanimljive vesti pročitajte ovde.

Podelite ovaj članak...
12Shares
Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

X