Vesti – Posle 14 godina i niza skandala: Aerodrom Berlin-Brandenburg Willy Brandt spreman za otvaranje! – Travel Magazine

Posle 14 godina i niza skandala: Aerodrom Berlin-Brandenburg Willy Brandt spreman za otvaranje!

Posle 14 godina i niza skandala: Aerodrom Berlin-Brandenburg Willy Brandt spreman za otvaranje!

Gotovo tri decenije nakon što su napravljeni prvi planovi, i posle devet godina zakašnjenja i više od 4 milijarde evra iznad planiranog budžeta, novi međunarodni berlinski aerodrom konačno je spreman da otvori svoja vrata! Aerodrom Berlin-Brandenburg Willy Brandt (BER) trebalo bi da se otvori 31. oktobra, i to u vidu velike proslave ambicioznog nemačkog projekta ponovnog ujedinjenja. Međutim, otvaranje će ipak proteći u senci pandemije. Inače, izgradnja aerodroma je započeta pre 14 godina! Datumi za otvaranje nisu ispunjeni čak šest puta pa je ceo aerodrom postao nacionalna sramota.

Rezultati testa svuda prihaceni
PROČITAJTE I…

IATA: Što pre na aerodromima uvesti brze i povoljne testove na Covid-19

Berlin-Branderburg Willy Brandt: otvaranje u doba korone hrabrost ili ludost?

Kako je vazduhoplovna industrija zaronila u najgoru krizu u svojoj stogodišnjoj istoriji, većina aviona je prizemljena, a velike avio-kompanije suočene s mogućnošću bankrota, čak je i šef aerodroma priznao da je poduhvat u najboljem slučaju hrabar, a u najgorem luđački. Tokom nedavne medijske ture sa vodičem uoči otvaranja, Engelbert Lutke Daldrup, predsedavajući aerodroma Berlin-Brandenburg od 2017. godine, rekao je: „Ne samo Berlin, već se i cela Nemačka podsmejala realizaciji aerodroma. Nemački inženjeri poput mene osećali su se posramljeno“.

Priznao je da će industriji možda trebati „godine“, a samim tim i njegovom aerodromu da se vrati na bilo šta poput nekadašnjeg stanja.

„Spremni smo za otvaranje, ali očekujem da će nam trebati možda tri ili četiri godine da dostignemo nivo poslovanja pre koronavirusa. Ekonomska situacija je vrlo neizvesna i dramatična.“

Operativni menadžer aerodroma Patrik Muler otišao je toliko daleko sa tvrdnjom da se oporavak ne može očekivati „dok se ne pojavi vakcina“.

Dnevni broj putnika u BER-u opao je za 100.000 putnika u odnosu na krizu. Trenutni gubici su milion evra dnevno, povrh velikih gubitaka zbog prekomernog budžeta i godina zaostajanja. Pre četiri meseca Lufthansa, nacionalna avio-kompanija i drugi najveći putnički prevoznik u Evropi, već je dobila državnu pomoć u iznosu od 9 milijardi evra. Čak i pre nego što se otvori, operateri sa BER-a (nalazi se 11 milja južno od centra nemačke prestonice i zameniće istočnonemački aerodrom Schonefeld), zatražili su 300 miliona evra novca poreskih obveznika samo da bi ga „održali“ na površini. Prekršitelji su optužili operatore da koriste koronavirus kao prikrivanje već postojeće krize.

Ocena pet za rimski aerodrom
PROČITAJTE I…

Najviša ocena za higijenu i Covid-19 protokole! Ovo je najbolji aerodrom u doba korone!

Zaposleni pod posebnim ugovorom?

Zbog pandemije, stotine aerodromskih radnika biće stavljeno na Kurzarbeit, šemu nemačke vlade gde zaposleni prihvataju smanjeno radno vreme i platu, a država im nadoknađuje štetu.

„Konačno, BER je spreman da počne sa radom, ali vazdušnog saobraćaja ima vrlo malo i to je zaista tragično“, priznao je Roland Bohm, šef testiranja.

Uprkos tome, Berlin-Branderburg redovno ima pedantno planirane generalne probe, sa hiljadama statista – pripadnika javnosti koji su angažovani kao volonteri, uz čiju pomoć testira kako funkcioniše sve na prostoru od 300.000 kvadratnih metara, od procedura prijave, do razumljivost znakova i simbola, sve do toaleta. Trenutno postoji 430 testera. Silvia Šulc, vrtlarka iz Berlina, dovela je majku Elke na aerodrom u kako kaže „istorijskom“ danu za Berlin i Nemačku.

„Volim da letim, ali očigledno to nisam radila od pre marta, pa je osećaj pomalo nostalgičan“, rekla je, obučena u pokrivač za lice i uzimajući torbu sa besplatnim suvenirima na aerodromu, uključujući šolju BER-a, privezak i torbu za vezanje. Iako ne može da leti, moraće da se zadovolji sa test letovima ka Grenoblu.

„Moraćemo da se pretvaramo kako stvarno letimo. Da imam izbor, otišla bih na Maldive“, rekla je.

Berlin-Branderburg Willy Brandt: Zašto je kasnilo otvaranje?

Problema je bilo s koncepcijom terminala koja je morala dva puta da se menja jer je trebalo dodati i prodavnice na aerodromu. Takođe, kompanija koja je planirala građevinske radove je bankrotirala. Došlo je i do korupcionaškog skandala koji je rezultirao optužbama da se uzbunjivač razboleo pošto mu je otrovana kafa, piše Danas. Gotovo svi Berlinci se sećaju kako zimi 2013. niko nije znao kako da ugasi svetla terminala, pa im je prepušteno da danju i noću gore nedeljama. Daldrup za mnoge komplikacije krivi „evropsku prekomernu regulativu“. Ali rekao je da je krajnji rezultat „najsigurniji aerodrom na svetu“.

Zbog prevelike buke, južna pista je redizajnirana nekoliko puta, u nastojanju da se smanji buka. Ali, vazduhoplovni sindikat Cockpit tvrdio je da će primorati pilote da naprave složeno okretanje za poletanje od 145 stepeni, što se naziva „Hoffmannovom krivom“. Nacionalno udruženje kontrole letenja zavoj je nazvalo „izazovnim“, dok su ga piloti, zabrinuti zbog njegovog potencijala da uznemiri putnike, već prozvali „krivom povraćanja“.

Kakva je danas situacija pred otvaranje?

Njegova sjajna obloga od oraha i bež pod podstakli su nemačke kritičare dizajna da kažu da aerodrom izgleda sramotno i zastarelo, kao iz „1990-ih“,  kada je prvi put zamišljen u euforičnoj eri nakon ujedinjenja. U sličnom duhu je i izbor imena, Willy Brandt po bivšem kancelaru Zapadne Nemačke, čije je najjače nasleđe pokušaj postizanja pomirenja između zapadne i istočne Evrope tokom Hladnog rata.

Po celom aerodromu vrše se pripreme za otvaranje. Plastika se skida sa monitora, postavlja reklamni pano, a oprema se seli sa aerodroma Tegel na zapadu, zbog zatvaranja u novembru. Čini se da je sve podsetnik na to kako se nekada živelo. Daldrup sada insistira da će aerodrom, koji se nekada smatrao premalim da bi se mogao nositi sa rastom vazdušnog putovanja, sada biti „zaista koristan“ sve dok se ljudi drže distance.

Ceremonija otvaranja, za koju se nekada očekivalo da će biti velika zabava koja će privući stotine domaćih i međunarodnih poznatih ličnosti, sada će biti „skromna“.

Ostale vesti pročitajte ovde.

Podelite ovaj članak...
10Shares
Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *