– Da li ste čuli za tiltrotor? – Travel Magazine

Da li ste čuli za tiltrotor?

Da li ste čuli za tiltrotor?

Tiltrotor je hibridna letelica koja leti kao helikopter ali to radi brže i može da stigne dalje, baš kao avion.

Tiltrotori se već koriste u vojne svrhe, a od sledeće godine biće dostupne i putničke verzije ovog mutant letećeg prevoznog sredstva.

Za nabavku ovih letelica već ima zainteresovanih, a među njima je i bivši gradonačelnik Njujorka Majkl Blumberg, piše CNN. Ako ga nabavi jednog dana kada bude izašao na tržište, Blumberg će moći da se ukrca nedaleko od svog doma i da potom odleti brzinom od skoro 500 kilometara na čas na sastanak hiljadama kilometara daleko. Za njegovo poletanje i sletanje dovoljan je običan heliodrom.

Osim za putnički saobraćaj, tiltrotorima se predviđa sjajna budućnost i u medicinskom transportu jer će to biti najbolje i najpozdanije prevozno sredstvo za prenos organa za transplantaciju. S obzirom da mu nije potreban aerodrom da bi poleteo i sleteo, već to može da uradi i sa heliodroma, ova letelica ima veoma širok spektar primene.

Prve putničke titl-rotore najavila je italijanska vazduhoplovna industrija Leonardo, koja će ga proizvoditi u pogonima u Sjedinjenim Američkim Državama. Prva letelica imaće oznaku AW609 i njena proizvodnja počinje ovih dana u fabrici u Filadelfiji.

tiltrotor Leonardo AW609

Foto: leonardocompany.com

Ako sve bude teklo po planu prvi tiltrotor bi mogao da dobije operativnu dozvolu američkih vazduhoplovnih vlasti (FAA) već do kraja ove godine, što bi značilo da u saobraćaju može da bude već tokom naredne godine.

Nova letelica moći će da primi osam putnika i dva člana posade. Imaće dva turboelisna motora prikačena na krila. Motori će moći da se rotiraju u zavisnosti od toga da li letelica treba da uzleti poput helikoptera ili aviona, da sleti ili da krstari nebom.

Putnički tiltrotor će, za razliku od svog starijeg rođaka V-22 Osprey koji se proizvodi za Pentagon, imati kabinu pod pritiskom u kojoj će moći da borave putnici na visini od 7.600 metara.

Međutim, put do njegove komercijalne upotrebe još nije tako izvestan i brz. Prototip letelice AW609 se srušio 2015. tokom test leta, a pomenuta vojna verzija je imala dve fatalne nesreće, 1992. i 2000. Regulatorna tela tvrde da, s obzirom da se radi o prvoj ovakvoj letelici na svetu, i regulatorni propisi treba da budu drugačiji i prilagođeni. U isto vreme treba sertifikovati jednu letelicu kao da su dve: helikopter i turboelisni avion. Dosadašnji letački testovi su se odlično pokazali, pa je proizvođač izrazio optimizam po pitanju sertikacije.

Ostale zanimljive vesti pročitajte ovde.

Podelite ovaj članak...
0Shares
Podelite ovaj članak...

Pošaljite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

X